• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

INDISK PARADOX

Har suttit under eftermiddagen och letat efter less is more, som temat är i veckans fototriss, tillslut fick jag ihop det, någorlunda i alla fall.  Jag tittade på inspirationsbilderna dom länkat till, nu skulle jag leta egna minimalistiska foton i arkivet. Det ironiska i det hela är att två av dom jag hittade och givetvis beskar lite, kom från min resa till Goa i Indien.

Less is more är ju knappast vad man förknippar Indien med, snarare kitch. På hotellrummet låg jag och slötittade en kväll på gamla Bollywoodfilmer, efter en stund insåg jag att det hade varit skönt om man var färgblind. Men eftersom less is more anses finare än kitch, kanske det är dags att ställa frågan om inte god smak har att göra med ens kulturella bakgrund. Inte kan väl vi sitta här uppe i norr och dissa ett land som snart går om Kina i befolkning för dålig smak.

Här kommer mina bidrag.

Less is air

Till och med indiska skärmflygare blir minimalistiska  när man fotar dom. Annars får man fota dom ovanifrån, vilket blir väldigt komplicerat. Jag har börjat intressera mig för den så kallade tredjedelsregeln när jag fotar. Man delar in bilden i tre rutor på höjden och tre rutor på längden, alltså nio rutor totalt. Sen undviker man att placera huvudmotivet i mittenrutan, utan efter linjerna. Horisonten lägger man efter den övre eller undre linjen. Som ni ser flyger dom i nästan perfekt tredjedelsformation, vem sa att indier inte hade god smak.

Weinersnitsel.

Ett beachfoto, i Indien så tillverkar dom produkter som ligger lite efter våra, det kan vara licenstillverkade bilar av förrförra modellen eller som i det här fallet solcreme. Billig, men påminner om något som morsan smörjde in en med när man var liten, den försvinner inte in i huden direkt. Titeln syftar på hur jag kommer att se ut när nästa vindpust rör upp sanden. Den nötta solstolen fick vara med också, gillade färgen.

Inte så länge till.

Tillbaka i landet där minimalismen är gud, vi har inte lika mycket sol, men ironin finns ju i alla fall.


KajsaLisa

28 svar

  1. Fina bilder och intressant tanke om fotograferandet. Bra trissat!

    Ha en fin söndag/AX

  2. Bild 2 är så klockren 🙂

  3. Gillar både bilder och text och hade inte haft något emot att besöka Goa!

  4. En härlig triss 🙂
    Tack för din kommentar, och det var inte lätt inte…

    Ha en underbar söndag!

    Kramen

  5. Snyggt =) Man blir väldigt sugen på sommaren!

  6. Ha, föresten, jag skrev också om Indien och att det inte riktigt var Indiens ledord =)

  7. Gyllene snittet brukar man också prata om. Fina bilder. Jag gillar den i mitten bäst. Den skulle kunna funka som reklambild men också på en konstutställning.

  8. Angående indisk solkräm är det lite jobbigt för oss turister också att typ all deras solkräm är blekande.

    • Kommer att komma till det i serien, alla dom man ser i reklamfilmer har tydligen blekt huden, samma sak var det med nästan alla skådisar i Bollywoodfilmerna. Det som är svårt att uppnå är alltid status.

  9. Tycker sådana där engelska är skitsvåra… så jag skiter i att vara med i fototriss tills det kommer något vettigt ämne…

  10. Gillade sitt sköna avslut till den sköna trissen!

  11. Frejdigt inslag som förlänger liv! Bussiga skärmflygare som tänker på din komposition! Själv jagade jag ett par diton med bil häromåret, vilket visade sig bli svårare än jag trodde. Bild tre skulle säkert platsa i programmet ”Landet runt”, där man har skyltkavalkad varje vecka. Mellanbilden liknar ett förslag till nytt torg i min hemstad. Globaliseringen har sina konsekvenser!

  12. underbar triss, gillar beachfotot! önskar dig en trevlig vecka!

  13. Intressant att följa hur du utvecklar resonemanget kring bilderna och bildteori. Fint med en påminnelse om tredjedelsregeln, själv glömmer jag alltid sånt när jag står där med kameran och borde komma ihåg…
    Weinersnitselbilden är kanon för namnet färgen och regeln.

  14. Originell variant på temat. Som så ofta från dig. 🙂

Kommentera

