• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA I GOA DEL 2

Okej, var man här, allt har gått enligt planerna. Alltid när jag åker utomlands går planet tidigt på morgonen. Då sover jag inget natten innan och kommer fram på kvällen tvärslut. Efter att jag sovit som en stock så vaknar jag utvilad dagen efter. Inget jet lag här inte.

Utsikt genom hotellrumsdörren.

Nu börjar jag utforska det här stället. Till skillnad från andra ställen jag besökt har jag inte utforskat det här ett dugg, noll koll alltså. Först trodde jag att Goa var en liten fiskeby, sen en stad, shit det var en hel delstat. Indien har totalt 28 delstater så Goa är alltså rätt stort. Själv befinner jag mig nu i samhället Calangute, tack Mary för du frågade i förra avsnittet. Noll koll här, höll på att glömma att tala om var jag var, när jag skrev det här.

Men vi får väl börja med att utforska beachen.

Blir inte för länge första dagen, skall iväg på en träff med resebyrån.

Första intrycket, vattentemp äsch skit i det. Den indiska vardagen är alltid närvarande, på beachen som är hur lång som helst samsas man med förutom försäljare med fiskare, kor och bredvid stranden bränner man sopor av plast. Men det var en bra bit från där jag låg så jag stördes inte. Sen är allt väldigt färgglatt som syns på den här bilden.

På vägen från stranden mötte jag dom här barnen, som bodde i hyddan bakom. Jag brukar alltid ta med en några nävar kulspetspennor att ge till barn som tigger. Man skall inte ge barn pengar eftersom det gör att deras fattiga föräldrar frestas till att hålla barnen hemma från skolan. Det går ju bra med frukt också. Dom här barnen tiggde inte, men fick pennor i alla fall, så jag fick lite bilder på dom.


Jag har inte arrangerat det här. Hon var faktiskt inte beredd på att jag skulle ta den här bilden, utan att satt bara så här. Om tio år när Vouge upptäcker den här naturbegåvningen, så kan ni ju komma ihåg var ni såg henne först.

En del tycker det är lite nördigt, att åka gå på introduktionsträff med reseledare första dagen. Men man får en bra start på sitt eget utforskande. Jag  tycker allmänt att reseledare har en kompetens som underskattas. Dom rör sig ute i verkligheten, träffar och dealar med en massa folk. Kan någon något här så är det dom. Istället för den vanliga träffen på en restaurang, så fick vi åka buss runt i området. Bland annat så fick vi en lektion i kryddor.

En massa färgglada kryddor ihop med några lokala totalt odrickbara spritsorter. Bl.a kockosbrännvin, fy fan vad det smakade.

Tillslut hamnade vi i Candolim cirka en mil söder om Calangute. Nu börjar jag få lite koll på Goa, man kan dela in det i norra och södra Goa med provinshuvudstaden Panjim i mitten ungefär. Norra sidan där jag befinner mig har mer nattliv, shopping och restauranger. Södra är mindre hektiskt och består av lugna sandstränder med mindre turism. Det är Indiens minsta delstat och har en kuststräcka på cirka sju mil. Det finns inte samma koppling till det gamla brittiska imperiet eftersom Goa var portugisiskt fram till 1961.

Vi avslutade träffen där med att äta på en restaurang som drevs av en svensk tjej från Lysekil. Man kan äta det vi kallar indisk mat här som Chicken Tikka eller Tandori Chicken. Naturligtvis skiljer sig maten mellan alla 28 delstater i Indien. Eftersom Goa ligger vid kusten så är det mycket fisk och skaldjur.

Den blev nyfångad Kingfish stekt kottlettfisk med vitlökssmör.

Som jag sa, någon koppling till den gamla brittiska kolonin finns inte. Ni kanske känner till uttrycket Indian pale ale ( Ipa ) beskt öl med lite högre alkoholprocent. Styrkan gjorde att det konserverades bättre under dom långa transporterna till kolonin. Likadant med Guinness 7,5 % som kan drickas immig i värmen med samma smakupplevelse. Det gjorde jag i Gambia, men sån lyx fanns inte här. Det som fanns var deras eget märke Kingfisher, ett blaskigt lageröl som i och för sig rann ner bra i värmen. Men visst är detta ett lyxproblem, när man ser hur många lever här nere. Kungsfisk med Kingfisher var helt ok. Tröttnar man kan man ta en Black Russian i hotellbaren för lite över 20 kronor.

Men jag skall ta det lite lugnt med alkoholen, gassande sol och sprit är ingen lyckad kombination. I morgon blir det att steka sig på beachen och det är det nästa inlägg skall handla om.

KajsaLisa

14 svar

  1. När vi var i Goa för ett antal år sedan bodde vi i Candolim och vi har också ätit på den svenska tjejens restaurang! De hade goda efterrätter har jag för mig.

  2. tack för ett fint resereportage 🙂 vilken skönhet hon är som du tog bild på, låter gott med den maten du åt, jag gillar verkligen fisk
    kramar

  3. Ser ju trevligt ut. Bra tips det där att ha med sig kulspetspennor att ge till dem man fotar.

  4. Verkar som om Du kommit fram och börjat bekanta Dig med Goa…

  5. Men så underbart, har du varit iväg så långväga.. Vill ju med ut och resa och det NU 😉

  6. Vilka härliga färger. Precis som man tänker sig Indien. Ser fram emot nästa inlägg 🙂

  7. Hejsan, jag ska till Goa i mars och tänkte höra om du vet något barnhem eller någon skola man kan ta kontakt med innan man åker och höra om man får komma dit med material och pengar för att hjälpa dem att utvecklas och kunna hjälpa barnen ännu mer?

Kommentera

