• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

AVREGLERA ALLA AVREGLERINGAR

I Alliansens, marknadens och avregleringarnas Sverige kan man nu köpa en grundskola på Blocket.

LÄNK

Jan Björklund är provocerad

LÄNK

Men snälla Jan, har du inte förstått något alls, du ville ju ha marknadsstyrning i skolan. Blocket är väl marknad om något, komma här och gnälla över att olämpliga personer kan köpa en skola när du själv satt upp reglerna. Jag kan köpa en bil på Blocket, det är inte någon som ifrågasätter om jag servar den, tvättar den och pysslar om den. Jag kan vara hur jävla olämplig som helst, men om jag betalar högst pris är bilen min.

Det är det som är marknad förstår du.

Men jag tycker vi gör som med Apoteken, vi avreglerar försäljningen av skolor också. Avreglerar avregleringen helt enkelt. Den privata sektorn är mycket bättre på service, tänk på sådana som mig som jobbar skift till exempel. Om jag kommer hem sent på natten och är sugen på  en skola, då måste jag sitta och vänta ända till klockan nio dagen därpå tills någon myndighet öppnar telefonväxeln.

Kan jag inte göra det då ?

Nej, för jag är kund.

Här säljer dom inga skolor

Testade faktiskt i natt, där jag hoppade av bussen, på vägen hem ligger en nattöppen mack. Jag knackade på nattluckan och han bakom öppnade.

”Vad får det lov att vara” frågade han.

”Ta ett av dom där nygräddade wienerbröden och så vill jag ha en skola” svarade jag.

”Vi säljer inte skolor.”

”Inte ens en liten barackliknande förortsskola med lågstadie”

Han såg att jag blev besviken och försökte förklara: ”Det är många som frågar, men vi får inte sälja skolor, det är den där jävla Björklund som bestämt det. Men du kanske vill ha en pizza slice eller lite bensin istället”

Jag avböjde artigt bensinen eftersom jag inte hade bilen med mig och gick besviken hem.

Fast vad skall jag med en skola till egentligen ( tack Björklund för att du stoppade ett onödigt impulsköp ) ?

Jag vill köpa ett kungahus.

Ja men tänk er själva, när man har fest,  marschaller vid dörren . Det står en uppklädd kung med kläderna fulla av järnskrot och tar emot gästerna i dörren, det vore väl festligt. Sen ingår det sommarhus på både Öland och i Skåne. Plus en massa bilar och biffiga killar med headset.

Biffiga killar nu vet jag.

Jag skall köpa ett försvar.

Prosit, ett Gambianskt försvar kanske är billigare.

Men det är ju rätt farliga saker, så butikerna som säljer försvar kan få ha 18-årsgräns och man måste visa leg om dom är tveksamma, som när man köper fyrverkerier. Okej försvar är rätt otympligt att ha hemma, båtar stridsvagnar och sånt. Till och med ett regemente tar plats, det får räcka med en insatsstyrka.

Där sitter man en Fredagskväll ensam framför TVn med en vinare och har tråkigt. Då ringer man bara sin insatsstyrka och ber dom göra en insats.

Visst är det rätt macho med ett jägarförband som störtar in genom altandörren i camokläder och lite svart under ögonen. Men det skall inte vara ett sånt där köttberg med medelålder på 42 år som försvaret verkar bestå av. Max 25 år skall dom vara. Jägarförbandet får jaga mig runt i vardagsrummet och den som fångar mig får följa med in i sovrummet och ha fredagsmys.

Resten får sitta i beredskap ifall han inte orkar så mycket.

KajsaLisa

Kommentera

