• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA I LONDON SLUTET.

Länkar till föregående inlägg Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5   Del 6  Del 7  Del 8

Så var det sista dagen , nej ,jag längtar inte hem alls, kunde varit här i en månad till, men nu är det dags att åka härifrån.

Sista gatuartisten uppe vid Covent Garden jag såg.

Det är förmiddag, vädret är så där provocerande vackert, i alla fall för att vara i London. Har haft tur med vädret, promenerat runt och sett mycket den här veckan.

Sitter nu med min kompis på en uteservering på marknaden, hon tog lunch från skoaffären där hon jobbar så vi äter en på tog för dyr sallad med getost till. Planet går inte förrän i eftermiddag, men jag känner inte för att släpa en tung väska genom Londons trånga tunnelbanor i rusningstrafik, så jag åker till Viktoria station lite tidigare och sätter mig på tåget till Gatwick.

Planet taxar ut och ett våldsamt vandra runt hela dagen på Brittish Museumväder drar in över London. Det kallar jag tajming.

Kanske skulle passa på att sammanfatta den här veckan, jag har sett mycket promenerat runt i hela centrala London och haft tur med vädret.

Vad jag inte vet när jag sitter här är att nästa vecka kommer det att bryta ut kravaller i London. Under mina promenader har även jag sätt att det finns en krutdurk här.  Klasskillnaderna är mer påtagliga än hemma. Från djurshoppen högst upp i Harrods där man kan köpa handgjorda bakelser till sin handväskhund. Ner till dom handikappade som sitter och tigger under broarna.

Sen håller London sakta på att tappa sin särart, det blir allt glesare mellan pubarna, fler människor springer runt med en Starbucksmugg i näven och dom områden som har en profil, förvandlas långsamt till rikemansghetton. När dom har OS i sommar så kommer säkert den genuina Londonmiljön att späs ut lite till och bli ännu mer globalt blaskig.

Men visst kommer London alltid att vara värt ett besök. Jag är absolut inte färdig med staden, kommer nog aldrig att bli det.

Avslutar den här serien med ett restaurangtips. Jag har inte berättat så mycket vad jag gjorde på kvällarna. Några kvällar träffade jag min kompis som jobbar här, för en pubrunda, jag var ute själv några gånger och sen var det ett par kvällar jag bara slocknade på hotellet.

Belgo Centraal som ligger nära tunnelbaneuppgången i Covent Garden är värd ett besök.


50 Earlham Street

Rekommenderar Biff Carbonade, en belgisk kalops med med äpple och plommon. Ta en Rochefort 8 till.

Efteråt kan man ta en Kwak, tänk på att belgisk öl kan vara rätt stark. Det är mycket smak, så man känner det inte. Kompisen slängde in mig för transport upp till hotellet i en cykeltaxi efter den här kvällen innan jag blev för pinsam.

Eftersom det här inlägget innehåller mycket mat, lägger jag in en video på temat. Bandet är svenskt, har absolut ingenting med London att göra, men låttiteln passar.

Jag tajmade inte bara vädret i London utan även reseberättelsen. På Fredag lyfter planet till en annan plats på jordklotet. Har redan börjat packa. Kommer hem på Julafton.

Men några inlägg till innan skall det bli.

8 svar

  1. Ack, du globala! Vart på klotet ska du nu???
    Det är så läckert att se sig omkring i vår arma värd…… Gillas! 🙂

  2. Londonvistelsen ser ut att ha varit rolig. Välkommen hem till Sverige om Du inte redan är i Sverige nu….

  3. vart är du nu på väg till och borta ända till julafton 🙂 det låter härligt, ha det nu riktigt gott
    bamsekramar

  4. Du är ute och far. Vart ska du nu åka. ibland hade de varit skönt att bara kunna resa bort ett slag, lite när man hade känt för det.

    Jag var på invigningen av Olsbergs Arena och det var magiskt. Det kändes inte som det var lilla Eksjö. Men det var det och det är otroligt underbart.

    På fredag åker jag och min make och äter julbord på Hestraviken, inte så enormt förtjust i att åka bort, bo på hotell och äta julbord…. vi har fått det i bröllopspresent… så vi får ju åka dit liksom… annars hade de varit otacksamt….. jo, jag känner mig lite bortskämd när jag inte är nöjd med det jag får…. och jag…ska vara sosse liksom!

Kommentera

