• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA I LONDON DEL 7

Vi har nu avverkat tunneln under Themsen och jag har tagit mig vatten över huvudet.

Länkar till föregående inlägg Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5   Del 6

Alltså återstår att hålla koll på tiden och få halva London mellan benen, som jag skrev i mitt förra Londoninlägg. Som ni säkert förstått kommer  resten av dagen kommer att gå i vetenskapens tecken. Jag står här på en Marknad i Greenwich och filosoferar över om jag skall äta vegetarisk mat från Etiopien.

Men först en öl.


Det blev en pubmacka istället. Sitter och funderar på om jag skall köpa en handgjord handväska i skinn inne på marknaden som är på andra sidan om glaset nu. Saker som ser exklusiva ut och saknar skrytmärken är ju rätt kul. Men jag tar det senare i så fall.


Här är ingången till Greenwichparken. Snygga grindar.


Skall gå upp till observatoriet, det är rätt praktiskt att ha dom nära himlen, ser det på den långa backen där borta.

Pust, uppe. Här är det, skall gå runt till andra sidan.

Greenwich är ju känt för merdianen. Det är en linje som går mitt i den tidszon som hela världen utgår ifrån. En rätt bra lösning, att dela in jorden i 24 olika tidszoner. Då slipper dom på andra sidan jorden gå upp mitt i natten för att äta lunch.

Men sju pund för att gå in och fota sig med benen på var sida om en plåtremsa är nog i häftigaste laget. Fotar genom grinden istället.


Som alltid når något är på tok för dyrt, så görs det kopior. Här ser vi ett gäng ungdomar som helt samvetslöst kopierat merdianen. Undrar om den är upphovsrättsskyddad ? Skall nog kontakta Anipiratbyrån om det här.

Men jag har inte gått upp här i onödan, jättefin utsikt över staden härifrån.


329
Sen kan man ju fråga sig varför man skall betala sju pund för att fota en plåtbit mellan benen. När man kan ha halva London mellan benen gratis och dessutom få träna magmusklerna lite.


Gick tillbaka ned genom parken. Nu tittade solen fram.

Men efter sol kommer regn, det kom hela fem droppar när jag väntade på bussen. BBC hade fel och jag rätt alltså. Hittade en busslinje som gick ända upp till Russel Square, fick en sightsingtur genom East end på över en timma. Det var här kravallerna brakade loss veckan efter att jag åkt hem.


Rusningstrafiken började komma igång, men som tur var hade dom kollektivkörfält.


Passerar Themsen igen, på ovansidan den här gången.


Upp Hotellet, fixade till mig lite, eftersom jag hade en date med Elvis nere vid Pickadilly Circus på kvällen.

KajsaLisa

2 svar

  1. Har kollat alla dina Londoninlägg nu. Gillar.

Kommentera

