• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

WITHIN TEMPTATION LIVE.

En fortsättning på det här inlägget .

Vi hann fram i alla fall.

( Bilderna i inlägget går naturligtvis att klicka på för större format )

Linda: Viket väder, minst 10 grader i slutet på Oktober. Så här fint är det aldrig när vi går på utomhuskonsert på sommaren. Jag är lite orolig för en sak.

KajsaLisa: Vaddå, vi får nog plats.

Linda: Nej, det är inte det

Linda: Det känns som vi är på väg att se ett Svenne Bananband, publiken verkar ju så himla normal. Jag har knappt hört dom. Erik på jobbet sa att dom lät som Abba.

KajsaLisa: Är inte det den där dödsmetallaren som har gaddat demoner över hela armarna.

Linda: Jo det är han.

KajsaLisa: Visst, alla som inte kör upp och nedvända kors, growlar och sprutar grisblod på publiken låter som Abba, sure.

Linda: Sådär, nu har vi hängt av oss våra långa coola oljerockar och kan visa upp vår coolaa outfitar och vingla runt i våra coola högklackade stövlar, Gillar du min nya svarta skinnkjol ?

KajsaLisa Coolt. en öl före ?

Linda: Då blir vi bara kissnödiga och tappar våra platser, tar man en öl så blir det lätt att man backar, sen får man stirra in i andras nackar sa alltid min Mormor.

KajsaLisa: Va, gick hon på rockkonserter ?

Linda: Nej på bönemöten

KajsaLisa: Och var alkis ?

Linda: Visst funkade skitbra ihop. Nu går vi och kissar.

Linda: Fan vad orättvist att vi är tjejer, titta på kön till killtoa.

KajsaLisa: Inte mycket att göra åt.

Linda: Det går säkert, dem här nya skinnkjolen funkar. Jag drar upp den trycker fram höften över rännan och drar ned ……

KajsaLisa: Du är fan inte klok.

Linda: Ha ha, jag testade den när jag var ute med grabbarna på jobbet förra helgen. Du vet längst upp på Drottninggatan, ovanför backen har dom en rymlig pissoar. Det funkar utan att skvätta jag vet det.

KajsaLisa: Vad sa dom då ?

Linda: Inget, dom stod utanför och applåderade när det började skvala, men dom var ju lika fulla som jag.

Linda: Vi kom ju inte längst fram.

KajsaLisa: Men knappast längst bak heller.

Dags för förband, ett bluesrockband från Belgien

Linda: Det är ju gamla gubbar i kostym.

KajsaLisa: Ska vara så, bluesrock ju, inga skinn  eller spandexbyxor, lite stil på grabbarna.

Dom körde rätt hårt Linda blev mer och mer imponerad.

Linda: Tänk om våra farsor var så där coola.

KajsaLisa: Då hade vi gjort tonårsrevolt och börjat lyssna på Lasse Stefanz.

Linda: Usch säg inte så där jag får rysningar. Tror du vi skulle haft Odd-Molllyblusar också.

KajsaLisa: Visst och varsin liten kostymnisse med tjänstevolvo.

Vi var överens om att vi var rätt nöjda med både oss själva och våra farsor, sen blev det ett intensivt trumsolo.

Ni ser själva vilken bild, gamla bluesgubbar är snygga i kostym och trummisen skall givetvis ha en lila.

Det blev en kort paus innan Within Temptation, då jag passade på att tappa bort mig i kamerans menyer, men som tur var hann jag rätta till det.

Some call it a caurse a life like mine, others a blessing ………. Tunga violiner dånar ut i högtalarna. Den bittra svartögda Mother Maiden dyker upp på en stor skärm bakom scenen. En story som finns med i deras rockvideos från senaste plattan, The Unforgiven. Hon väcker upp döda och låter dom bekämpa ondskan i världen.

Someone has to take a stand aginst evil, why should it not be me.

Scenen blir mörk igen, man kan ana keyboardisten.

Musiken börjar, svagt, en svag kör.

Scenen exploderar i ljus som ett skott i mörkret.

Linda: Vi glömmer det där med Abba, det är ju skitfett.

Jobbar med kameran, det är en extrem ljusshow som inte är lätt att fota.

En fullträff, lägger väl in bästa bilden innan bästa låten, den kom tidigare än jag trodde.


Sharon del Adel har bra publikkontakt.

Hon fångar publiken, men dom lyckas inte fånga henne. Sen kommer låten jag letade hjäl mig på mina två Evanescence CD efter, jag var övertygad om att dom hade gjort den innan jag kände till det här bandet.

Lyckas fånga hela bandet, vad sägs om lite rött som omväxling.

Eller grönt kanske. Sen kom Lindas ”Abbalåt” som hon gjorde avbön för.

Sen började man prata perfekt svenska på scen.

Deras nya gitarrist var från Sverige.

Han drog ett underbart gitarrsolo på den här låten och vi fick vila öronen ett tag.

Vi började undra om hennes röst skulle ta slut någon gång


Men det var så proffsigt att det nästan blev provokativt, nu började hon sjunga dom svåra låtarna med ljusare röst

Som den här.

Konserten började närma sig slutet.

Jag var nöjd med bilderna och Linda med konserten

Det var nästan ”Middle of the night”

Med välmotionerade trummhinnor gick vi därifrån, det blev ingen öl på stan utan te hemma hos mig eftersom jag fortfarande gick på penicillin. Dom hade fått en ny fan och troligtvis skulle det bli diskussioner om Abba i fikarummet på Lindas jobb i morgon.

Just det, kameran, hur var den ?  Är helnöjd med den, ingen systemkamera och det blev många crapbilder. Men ljuset på den här konserten var det svåraste jag varit med om och dessutom stod jag lite tokigt till. Men annars är jag nöjd, slapp smyga med den för gnälliga vakter och den får följa med i fortsättningen.

Vänta bara tills jag lärt mig den ordentligt.

KajsaLisa

10 svar

  1. Det var kul bilder Du fick på konserten och det blir nog ännu bättre bilder då Du har lärt Dig hur kameran funkar…

  2. Gokväll
    Gud vilka magiska bilder, roligt och se

  3. Vilken helkväll 🙂
    Och varmt ute ja… Varmaste hösten på länge sägs det!

  4. Förstår att ni hade det underbart. kram

  5. Tror ”Erik på jobbet” har blandat ihop Within Temptation med Nightwish. Deras kommande låt låter skamlöst mycket Abba! (Obs, jag tycker inte att det nödvändigtvis behöver vara negativt.)

    • Lyssnade på den, den var mer Abba-lik än det dom brukar göra. Men jag tycker du sätter fingret på en intressant punkt. Skall säga att jag själv inte är bättre utan halkar dit på den här grejen själv rätt ofta. T.ex när jag skall förklara hur den här gruppen låter.
      ”Jo det är något i stil med Evanescence eller Nightwish, Öhhh, det är en tjej som sjunger. Likadant blir det med The Donnas, då är Joan Jett referens. Pratar jag musik eller Damallsvenskan i fotboll egentligen.
      Jag skulle aldrig säga, Theory of a Deadman låter som Nickelback, dessutom är det en kille som sjunger i bägge. Låter ju för fan inte klokt. Ändå finns det större likheter mellan dom än alla grupper som blir referenser åt varandra, för att tjejer sjunger i dom
      Varför blir det så här jämt egentligen.

Kommentera

