• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

EN MANBARHETSTRISS

Temat i veckans fototriss är manligt, vad skall vi göra på det då ? Tre bilder, en falukorv på en stubbe med en morakniv genom, en skogshuggarskjorta, en platta starköl. Lättarrangerat, lånar en skjorta av farsan, morakniv har jag och falukorv finns på Coop.

Nej, det blir alldeles för självklart, den här bloggen är ju till för dom som söker svaret på dom stora frågorna, sen skall mina stackars läsare lämna den ännu mer förvirrade än innan dom kom in.

Dessutom hinner jag inte till bolaget innan dom stänger.

Nu skall vi alltså titta lite på begreppet manlighet och dessutom skruva till det.


En glad man tittar ut över landskapet ( klicka på den så den blir större, det är mycket detaljer ). Män har ju inget tålamod med pillerjobb och är mindre sociala på nätet än kvinnor. Nej, det stämmer ju inte alls. En bild från när föreningen MMM ( mälarmodulmöte ) har sammanträde i en hobbyaffär i Västberga. Hade inte syrrans grabb släpat hit mig så hade jag nog aldrig fått uppleva det här. Mäns tekniska intresse kan ju även bli något kreativt, alltså inte bara tävla i flest Iphoneappar eller högst Powerpointstaplar.

Dom här männen bygger modelljärnvägar som är under två meter långa, så dom går att kan transportera i bilen. Man har bestämt exakt hur dom ska se ut i ändarna, sen kopplar dom ihop dom till fantasifulla landskap när dom träffas  och visar upp dom. När dom bygger hemma så umgås dom på nätet. Tyvärr så var det bara två kvinnor i affären, förutom mig. Dom sålde varmkorv och kaffe.

Mer bilder från träffen finns här.

FÖRSÖKER DU STÄNKA NER MIG DIN JÄVLA FJOLLA !

Nu över till en tråkig manlighet. Visst finns det män som kan köra in en hög skrot i garaget och efter mycket jobb och kreativitet, förvandla den till något vackert att titta på. Det är inte riktigt det jag är ute efter här, utan dom som får en panikångestattack och dör, om dom går med än 200 meter från sin kära plåtlåda. Det anses macho med stor bil. Bilden är tagen när jag väntar på bussen, bilen körs av en riktig hårding som inte bangar att köra bil enbart iklädd piketröja fast det ösregnar. Åker man buss genom ett normalt villaområde i rusningstrafik i det här vädret, stiger det inte på en enda svensk medelålders man. Invandrarmän kvinnor och ungdomar är tuffare.

Läste en högst ovetenskaplig marknadsundersökning, där man frågade vilka var dom största problemen, när man shoppade. Kvinnorna klagade på servicen i affärerna, männen på att det var så svårt att hitta en parkeringsplats nära ingången. Mannen som kör bilen på bilden kanske löses upp och rinner ut i dagvattenbrunnen, ifall han skulle vänta på bussen i det här vädret.

En riktig liten mansfjolla alltså.

Nej, nu börjar jag bli bitter och naturligtvis finns det också kvinnor som växt fast med ett fett arsle i förarsätet. Vi knyter an lite till första bilden, men går upp lite i storlek.

Nu kommer den värsta machobilden

I Malmköping finns det en museispårväg på ett stycke nedlagd järnväg. Män som renoverar gamla vrak till vackra spårvagnar, stort skitigt och mycket rost, innan det blir så här fint. Efter spårvagnsturen gick jag in i det vackra stationshuset där det finns ett kafe. Där stötte jag på den enda kvinnan jag såg i det här sällskapet. Gissa vad hon gjorde. Sålde kaffe naturligtvis, hon finns med på bild i min förra triss.

Nu skall vi tjejer inte skylla på männen, för att vi brygger kaffe hela tiden och missar allt det roliga, det är vårat eget fel.

SLUTSATS

För att uppnå jämställdhet i landet, så bör männen bli bättre på att åka kollektivt och brygga kaffe.

Och vi tjejer måste lära oss att mecka med spårvagnar.

KajsaLisa

38 svar

  1. Härlig triss, så kul att se dina tolkningar 🙂 Funderar på om jag någonsinn kommer att bli intresserad av att meka med något överhuvudtaget 😉

  2. 🙂 Härligt triss !

  3. Så man jag är(?) kan jag bara hålla med om texten till bild två. Tyvärr…

  4. Kul! Superkul triss 😀
    Gillar din slutsats …. men men … måste vi!?

  5. Ps. Har precis bryggt kaffe till maken men det var mest för jag ville ha sällskap vid kaffedrickandet 😉

  6. Ja, man får väl försöka, tycker temat var svårt annars. Vad är manligt liksom?

  7. Jättebra triss, både text och bilder. De verkar ha kul, de där spårvagns-och modelltågsnördarna. Deras hobby är klart manlig men själv skulle jag inte ha tålamod att sitta och pilla med alla detaljer. Och kaffe, det dricker jag inte. Därför är jag också med i Facebookgruppen ”Vi män som vägrar brygga kaffe”.

    • Tänkte jag skulle hitta något typiskt manligt som dels var lite roligt och dels kreativt. Alla män som gick in i den affären fick tindrande barnögon. Sen kunde jag naturligtvis inte låta bli att gnälla lite i mitten också.

  8. Härlig och rättfram tolkning av temat! Veckans fototriss bör överlämnas till genusforskningen. Vad plåtlådeinlägget beträffar kan jag bara hålla med även om det kan uppfattas som ett svek mot mitt kön. Jag har länge tänkt göra en kortfilm vid vår lokala ICA-butik där männen sitter och tomgångskör sina plåtlådor tre meter från entrén medan kvinnorna är inne och handlar.

  9. Tack för din triss…… lite skit under naglarna skadar ju inte, men olja och andra trista saker… Jag har dresserat min MAN till kaffekokning i det här huset. Vet knappt hur man gör längre 🙂

  10. Sicken karla-karl jag måste vara då som tar bussen varje dag till o från jobbet, gillar att meka och dessutom jobbar i café varje tisdag och torsdag samt brygger mitt egna kaffe, alldeles själv. Guldstjärna till mig! 🙂

  11. Haha, härlig triss! glad jag inte står och kokar kaffe någonstans:)

    AX

  12. haha logisk tolkning 🙂

  13. Hej du! Tittar in igen för att njuta av dina bilder i trissen, lämnade visst ingen kommentar sist. Slarvigt av mig för jag gillar din tolkning!
    Ang sepia i mina bilder så har jag inte använt det den här veckan utan lite annat smått och gott i redigeringsprogrammet. Ville få fram lite tuff framtoning liksom. 🙂 Kan nog inte göra om det likadant men jag vet att sepia inte var med i mitt micklande!

  14. Men om man inte gillas att hålla på med stora rostiga och skitiga saker då? Jag är nog lite omanlig.

  15. Snygga bilder i ditt trissbidrag.

  16. Jag åker kollektivt och brygger väldigt gott kaffe.
    Däremot var det länge sedan jag byggde modelljärnvägar.
    Fin triss.

  17. fint trissat

Kommentera

