• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

EN KÖKSTRISS

Veckans fototriss, var som vanligt. Först tänker man vad fan skall jag göra av det här, sen vilka bilder skall jag välja bort. Kök kan ju betyda väldigt olika saker.

Först går vi på restaurang.

Om man är i London och råkar tröttna på Steak and Mushroom Pie ,Fish and Chips eller annan pubmat kanske den här restaurangen kan vara något. Inte för det är något fel på pubarna, engelsk husmanskost med en pint bitter i genuin pubmiljö är faktiskt underskattat. Men i köket på den här restaurangen tillagades en av mina absolut bästa smakupplevelser.

Restaurangen heter Belgo Centraal och ligger något kvarter ifrån Covent Gardens tunnelbaneuppgång. Det första man ser när man kommit ner i källaren där restaurangen ligger är köket på bilden. Här stämde allt. Hyfsade priser, trevlig personal och god mat utan att det blev pretto. Dessutom en underbar öllista. Det är alltså en belgisk restaurang. Stora grytor med kokta musslor verkar vara det vanligaste, men jag rekommenderar Beef Carbonnade. Köttet är bräserat i öl, med en sås som innehåller plommon och äpple. Till det föreslår jag en Trapistöl, Rochefort 8. Jag lovar, närmare himmelriket kommer man inte i levande tillstånd.

Where ever I lay my hat thats my home

Eller där jag lagar min mat ligger mitt kök. Den här kvinnan i Banjuls utkanter håller på att stöta afrikanskt ris. Det här riset har inga likheter med det man normalt äter hos oss. Smakar helt annorlunda. Var på väg genom slummen till en djurpark med krokodiler när jag såg henne. Eller slum, när jag åkt runt i Gambia i två veckor insåg jag att det här var ett helt normalt bostadsområde.

Men var lagar jag min mat då ?

Det här är en köksvy som aldrig får vara med i något  matlagningsprogram. På tok för lite diskbänksrealism tycker jag. Visst triggar bilden fantasin, vad händer där uppe ?  Häller Mat-Tina ut potatisvattnet, eller kommer Per Morberg in med en nyskjuten älg över axeln och dänger den i plåten så det ekar. En helt outforskad miljö, inte en Ernst har varit här och hängt upp målade tallkottar på avloppsrören. Eller sagt något i stil med ”jag tycker det porlande avloppet från diskbänken trivs bra ihop med den rostfria plåten”

Hur som helst, nu vet ni hur det ser ut i mitt kök, städat och undanplockat

KajsaLisa

20 svar

  1. Skön triss! 🙂 Här vaknade jag till!

  2. Superfyndig sista bild!!! Och visst är det så att kök betyder väldigt mycket olika saker för oss var vi befinner oss i världen.

  3. Haha, kanonbra triss, särskilt sista bilden 🙂

  4. Ojj vad jag gillade avloppsbilden! Vem har tänkt på det? Jag ska montera ett kök på tisdag, och det är trångt och man får jobba underifrån, men ack så viktigt, ja det hörs ju på namnet: Avlopp. Viktigt att alla rör blir täta och rinner åt rätt håll. Viktigt med vattenlås. Avloppslukt ska ej gå upp till matlagning. Tekniken dras in mot köket: Jo visst gör den det, jag vill stilla tillbringa min tid i köket med rogivande bilder på nära, kära och naruren jag mest fotograferar. De bästa bilderna hamnar på kökets fotoram och i badrummet.

  5. Härlig triss.. Du är så finurlig 😉

  6. Härligt annorlunda triss du fått till.. Gillar den mkt.

  7. Vilken underbar triss Du har fått ihop. Kök är verkligen något som är väldigt olika runt om i världen och den sista bilden visar något som faktiskt är jätteviktigt…

  8. Härligt med någon som tänker annorlunda, och DET gör du verkligen!!

  9. Denna gången är jag faktiskt med i fototrissen, det är ganska roligt faktiskt. Jag hade några bilder från mitt kök i mitt arkiv. Så jag slapp anstränga mig så mycket 😉

    Du tänker till varje gång det är fototriss, det gillar jag!

  10. Intressanta trissbilder. Den nedersta skulle ha kunnat vara en hembränningsanläggning modell större. Om man nu vill syssla med sådant i diskbänken.

Kommentera

