• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISAS PERSONLIGA FOTOTRISS

Veckans ämne i fototriss är personlig. Man kan se uppgiften på två sätt, antingen blir den jätteenkel, för hur mycket är inte personligt. Eller jättesvår, eftersom den egentligen är så enkel så måste man hitta en totalskruvad vinkling på temat. Jag skall försöka med det sista. Efter att jag kört några trissar under dom senaste veckorna, så har jag upptäckt att det är minst lika roligt att i text försöka förklara varför den hör till innehållet.

Då kör vi.

Ett buddisttempel inrymt i en grotta i Thailand en svensk turist får en personlig välsigning. Bakom övervakar en liggande person. Alltså ett person-ligg. Tycker den här bilden säger rätt mycket om oss svenskar och vår syn på omvärlden. Flera ställde upp på detta, som jag knappast tror var troende buddister. Skulle dom gjort samma sak med en svensk präst, judisk Rabbi eller ännu värre en muslimsk mulla ? Knappast, buddismen är så bra för alla blir så snälla och trevliga, det har vi lärt oss där nere. Buddismen är vår politiskt korrekta Svenne Bananreligion. Att vi sen går runt i ett fattigt land som vandrande sedelpressar,  där dom nästan har världsrekord i antalet statskupper tänker vi inte på.

Den ständiga frågan, hur utvecklar jag mitt fotograferande. Kurser, nya kamerahus, dyra objektiv, prylar ,prylar, prylar …………….

Bullshit

Att bli en bättre fotograf handlar om att förnedra sig.

Våga vara mer personlig i det offentliga rummet. Skämma ut sig helt enkelt. Inte skämmas för att bland andra inta dom mest onaturliga kroppsställningar för att få den perfekta bilden. Som den utmärkta fotobok jag länkar till här. Hot Shots av Kevin Meredith. Han besöker en riktigt regnig rockfestival, det är kväll och mörkt ute. Alla som har upplevt detta, vet att festivalgegga är den värsta gegga som finns. Fotografen kryper runt i geggan på alla fyra fotande färgglada gummistövlar med blixt. Då har nog alla hämningar släppt.

Kanske var det dom bilderna som inspirerade mig till detta personliga självporträtt. Jag står i ösregnet på en busshållplats vid Trafalgar Scuare i London. Jag har fotat mina för dagen nyinköpta svarta gummistövlar av märket Hunter som jag var jättestolt över och släpat runt i London en hel dag. Dom ligger fortfarande i  skokartongen i den gula kassen från Selfridges. Dom har jättebra shoppingkassar som är stabila och plastade. Jag vek ihop öppningen och skokartongen blev inte alls våt. På fötterna har jag ett par gympaskor som är lika plaskvåta som nederdelen på jeansen.

Jag insåg det dråpliga i situationen, ställde mig dubbelvikt och tog bilden. Hela bilden blev en story i sig själv som dessutom gjorde människorna runt mig lyckliga och glada. Jag gjorde ett inlägg på storyn som jag länkar till..

En kul väderbild och en god gärning

Eller varför inte öva på någon annan.

Personality hade verkligen denna personliga person. Fotat på en Rockkonsert ( Deahtstars som jag lagt ut en bild i trissen på tidigare). Notera att denna tjej, ett tyskt Deathstarsfan känner jag inte och bilden är tagen cirka 15 sekunder efter att jag frågat om jag fick fota henne. Säger bara, wow vilken människa att bjuda på sig själv. Hon fick min bloggaddress och frågade försynt om hon fick sno bilderna.  Som jag tidigare skrivit har jag tre favoritområden när det gäller foton. Regniga gatumiljöer med neonljus i mörker, människor och rockkonserter. Här fick jag in två av dom i samma bild. Människor som är lite speciella ställer ofta upp har jag märkt. Tror dom njuter av bekräftelsen i att bli fotade. Jag har fler speciella människor, men jag snålar lite på dom.

Egentligen bryter den sista bilden mot fototriss regler. Man får ju bara använda bilder som man tagit själv. Jag ställde bara in bländare, tid och tryckte på knappen.

Men …….

Bilden är helt hennes.

KajsaLisa

18 svar

  1. Bra trissat, unika bilder och häftig text därtill!

  2. Vilken tuff tolkning 🙂

  3. Detta var en personlig triss!!! Mycket text men utan den skulle itne den här trissen funka. Jag gillar det!

  4. Vilken härlig triss. Där har du tänkt till! 🙂

    • Tack, satt och funderade på om jag skulle testa att välja ut bilderna redan till nästa veckas triss, det skulle verkligen vara en utmaning, men vilken hemskt lång text det skulle bli.

  5. En alldeles underbar triss, du har verkligen fått upp ångan ser jag, med borde ord och bild 🙂

  6. Intressant tema du fångat, inte skruvat tycker jag, men anorlunda. Men bra förklarat 🙂

  7. Du har då tänkt till..
    Härlig triss och fotot längst ner blir min favorit.

  8. Jag håller med dig, det kan vara minst lika roligt att både skriva egen och läsa andras förklarande texter till de olika bilderna!
    Med din text så blir trissen så mycket mer än om jag ”bara” skulle tittat på bilderna. Personlig text och triss, det gjorde du bra tycker jag!

  9. Tack för dina tips i min blogg! Jag skall genast kolla upp boken och bloggen! Håller för övrigt helt med dig om det du skriver om svenskarna och buddismen. Träffsäker tolkning tycker jag.

  10. Det var onekligen en personlig tolkning av veckans tema. 🙂

Kommentera

