• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA I LONDON DEL 4

Länkar till tidigare inlägg i serien.

Del 1  Del2  Del3

En dag som jag nästan blev uppraggad av helt fel kille och det höll på att sluta riktigt illa.

Den rafflande berättelsen om när jag irrade bort mig i både tid och rum nere i tunnelbanesystemet, ligger en bit ned i inlägget. Men vi tar det från början så blir det någorlunda begripligt.

En gatuartist jag såg vid Piccadilly Cirkus på min väg in i Soho

Med tanke på vad jag skrev för ett par dagar sedan, farsor kan också hönsmamma eller rättare sagt hönspappa en. Satt och pratade med honom när morsan var ute, ett par dagar innan jag åkte iväg.

”Jag vet att du är lite urflippad ibland” började han. ”Jag gillar dig som du är, men du behöver väl inte flippa ut i Soho, var lite försiktig när du är där.”

Jag undrade vad han menade, jag visste att Soho låg i London, inget mer. Att man kunde flippa ur där lät spännande.

”Nu får du förklara” svarade jag nyfiket.

”Soho ligger ovanför Piccadilly Cirkus, jag var där på semestern med Åke, måste varit 71 eller 72. Vi rumlade runt ordentligt där inne, det var mycket skumma barer, porrklubbar och konstiga människor. Ett rätt slitet område, vi hade väl tur att vi inte blev rånade så fulla som vi var.”

Jag tittade misstänksamt på farsan, han stupfull på porrklubb. Han lade märke till min misstänksamma blick och fortsatte förklara.

”Äsch, vi var ju unga och dumma på den tiden,ett par år över 20 och festade rätt vilt den veckan. Jag tror att vi var på porrklubb, men det hände inget. Däremot träffade jag en svensk tjej.”

Jag blev ännu mer intresserad.

”Nej, det hände inget, det var på Tunnelbanan, jag försökte ragga upp henne, men hon blev helt hysterisk, skällde ut mig och slängde av oss. Minns inte så mycket, hon var rätt snygg och jag trodde hon var från London eftersom hon var rödhårig.”

”Som jag då ?”

”Det var ju länge sen, men vad jag minns så var ni rätt lika.”

Nu skulle jag alltså in i det livsfarliga Soho, det var mitt på dagen, och jag var inte ett dugg utflippad så det var väl ingen fara. I och för sig så hade jag ju kanske varit här i förrgår natt när det regnade. Jag hade Pubrunda och invigde mina nya Hunterstövlar. Men då var jag så utflippad att jag inte kom ihåg så mycket efter all öl.

Hade kanske tjoho i Soho då.

Den här gatan snackade farsan om. Swinging London, ett begrepp under sent sextiotal och tidigt sjuttiotal. Beatles och Rolling Stones var stora, London var världens hippaste stad och det här var gatan som hela modevärlden styrdes från. Härifrån kom alla influenser. Hade det funnits modebloggare på den tiden ,så hade dom sprungit runt här.

Där borta tar den slut, lite The Northface, lite Tommy Hilfinger, lite Adidas och ännu fler Hunterstövlar i glada färger. Fan vad det svängde om den här gatan. Fast jag blev ju övertygad om att jag valde rätt färg på mina, rosa gummistövlar fy fan vad fult.

Hittade en park som jag satte mig i ett tag, Soho blir väl som alla andra områden i Storstäder som ligger centralt, lyxsanerat och dyrt. En annan typ av människor flyttar in och den spännande atmosfären som man vill fota försvinner. Det finns gott om småbutiker om man vill shoppa, men jag besöker Swinging Barkarby Outlet när jag kommer hem istället. Jag skall träffa min kompis uppe vid Covent Garden senare under eftermiddagen, så jag har några timmar att slå ihjäl. Tar och åker lite kollektivtrafik på måfå, passar på att se London i fint väder. Men först ……………

Pubbesök för lunch, det blev en pint och råkade istället för att ta en pubmacka beställa in en Steak and Mushroom Pie. Så nu rullade jag nästan ut. Tar första bästa buss.

Chinatown, ligger bredvid Soho, det missade jag.


Mitt i smeten. Oxford Cirkus, så här ser stinsen ut. Hans uppgift är att se till att allt flyter, ibland är det kö på perrongen och man får ta nästa tåg. Men det kommer inom ett par minuter.

Lite mer buss.

Så lite tunnelbana igen, var fan är jag.

Tar den här vägen.

Där står ju ett tåg inne, jag chansar.

Shit !!!!!!!!! var har jag hamnat.

Jag: Vart går det här tåget?

Mannen i hatt: Till Stockwell.

”Vet du vilken tid det är ?

”Klockan är 12.00”

”Inga detaljer vilket år ?”

”1893”

”Då skall jag träffa min kompis vid Covent Garden om 118 år, jag har irrat bort mig i både tid och rum. Vet du om det går något tåg till 2011”

”Nej, förutom ångloken som går under marken till Baker Street så är det här den enda linjen, den öppnades för tre år sedan. Men det går att byta till lokaltåg vid nästa station, det går visst ända in i 1920-talet tror jag.”

”Men sen då ?”

”Ingen aning, jag blir nog inte så gammal du får kolla vidare.”

”Tack i alla fall.”

Vilken tur, det skall precis avgå.


”Hej tjejer, vet ni hur långt det här tåget går ?”

”Till 1930, men vi skall gå av 1925, täckte kolla lite kläder på Harrods, sen skall vi modelogga.

”Modeblogga heter det ju”

”Nej, modelogga, man skriver om kläderna i sin loggbok sen tar man några bilder i svartvit, trycker flygblad och delar ut på gatan. Men du verkar ju inte vara härifrån, så du har väl ingen koll på dom senaste trenderna.”

”Okej, jag förstår. jag är ju från 2011, vet ni hur man tar sig vidare genom 30-talet ?”

”2011, häftigt, då har man börjat modelogga i radion va ? Nej vi skall av här, men åk till ändstationen, det skall visst gå ett tåg till 1960 där.”

Har tur med tågen idag, det står inne.

Det här tåget var nog taget ur trafik, det steg inte på någon. Tur folk är så hjälpsamma i London. Här kunde jag sträcka ut mig, men det var lite otäckt runt 1940 när tyskarna bombade, jag såg alla rädda människor som gömt sig nere på perrongerna.

Sådär, tvåvåningsbuss genom 60-talet, mycket bättre skyltat ju längre fram i tiden man kommer. Nu är det nog Swinging  London. Han till vänster sitter och läser om Beatles. Tåget genom 70-talet står inne, bara att hoppa på, hinner inte fota det.

NEJ !!!!!!!! FATTADES BARA DET.

Det är ju farsan i den där gula kavajen jag sett på kort och Åke, i randiga byxor, med hår på huvudet. Han har spanat in mig och full är han.

”Du tjejen, du är från Sverige va ?”

” Öhh, ja det stämmer nog”

”Fan, trodde du var härifrån, med ditt röda snygga hår. Vi skall in i Soho och röja, häng med”

”Ehhhh …..  det är nog ingen ide, jag är 5 år äldre än dig eller så är du 33 år äldre än mig ( Fan vad komplicerat det här blev ).

”Vad snackar du om har du rökt på ?”

Next station 1972 watch the gap between the train and the platform

”Farsan du måste av för i helvete annars träffar du inte morsan och då föds inte jag.”

”Du har ju rökt på, får jag känna på ditt hår lite ?”

”UT !!!!!!!!!!!!!!!!”

Det där höll på att sluta illa, jag lyckades slänga av både farsan och Åke, dom var för fulla för att göra motstånd. Sen bytte jag tåg 1983 och nu står jag på Covent Gardens tunnelbanestation flera timmar för tidigt. Men rätt dag och rätt år i alla fall.

Eftersom jag nu hade fler extratimmar att slå ihjäl innan vi skulle träffats, så besökte jag London Transport Museum som ligger vid marknaden vid Covent Garden.

Kan rekommendera det här museet, jag blev väl lite kollektivtrafiknörd här. men man får lära sig mycket av Londons historia från 1800-talet och framåt.Dessutom är de säkert kul för barn.

Det var nog tur att jag upptäkte att jag åkte fel, annars hade jag nog slutat i en sån här.

Då hade jag fått åka hem utan mina Hunterstövlar, dom började inte tillverkas för än 1856.

Lägger väl in en video med det där tunnelbanebandet igen.

KajsaLisa

8 svar

  1. Soho var ju länge ett ökänt område, kanske är det lite bättre nu, vilka härliga bilder🙂 men China-town hade jag aldrig missat🙂
    kramar

  2. Härliga bilder och gillar dina upplevelser. Tänkte på stinsen, det är märkligt i Sverige skulle aldrig någon få se ut så och jobba helt öppet. England är nog inte så stelt som jag trodde.

  3. Vilken härlig Londonvistelse Du måste ha haft. Vilken historie tillbaka blick i Londons tunnelbana. Det var underbara bilder…

  4. Vi var aldrig inne på transportmuseumet men ska in där nästa gång vi besöker London. Verkar roligt. Själv tipsar jag om Imperial War Museum.

    • Hela stan kryllar ju av museer, det museum du nämner tänkte jag titta på, men hann inte. Nästa gång man är där kanske det är sämre väder, då får man passa på att avverka några.

Kommentera

