• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

I SKUGGAN AV EN BILDKOMPOSITION

Okej, nu har jag lärt mig att det inte är en tävling jag deltar i, jag går alltså från klarhet till klarhet. Då kommer en jättesvår uppgift.

”Skugga”

Skuggor på bilder är ju något man ofta undviker, om man inte jobbar med dom i själva kompositionen, vilket jag aldrig testat tyvärr. Skuggor kan förstöra bilder, börjar med en bild jag verkligen gillar, där jag tyvärr inte tänkte på att använda blixt.

Hamnen i Banjul (Gambias huvudstad ), vi skulle ut och åka båt på Gambiafloden. Mannen på bilden var väl hamnens Taxfree. Han undrade om någon av oss ville köpa en limpa Marlboro för 100 Dalasi ( cirka 25 kronor ). En på båten köpte den, men då blev han lite tveksam. Egentligen hade han velat haft 130 Dalasi för den, men affären var ju uppgjord. Jag fick en ide, jag tar ett foto av dig, så fär du 30 Dalasi för det. Man ser på bilden att vi bägge tyckte det var en utmärkt ide. Tyvärr fick jag med min egen skugga också. En ögonblicksbild där man inte tänkte på att använda blixten.

SMHI har utfärdat en klass 1 varning för kraftig skugga i Gränna. På några minuter blev himlen så här, det är folktomt, alla verkar sökt skydd inomhus. Ett muller hörs långt borta. Jag har solen i ryggen som bidrar till den ödesmättade stämningen, ger lite skuggeffekt på fasaderna. Jag körde vidare E4 söderut och hittade  solen i Småland.

Här passar skuggan in bra, ett familjeporträtt taget i skuggan av ett träd efter en väg i Senegal. Nu uppskattar man skuggan, det är mellan 35 0ch 40 grader i luften. Vinden känns som en hårtork och luftkonditioneringen i minibussen har pajat.

KajsaLisa

22 svar

  1. Tycker att detta var en jättefin skuggtriss!

  2. Fina bilder. Egentligen hade det nog inte varit nödvändigt med blixt på den översta bilden. Det är ju ganska bra ljus på killen ändå. Det syns tydligt att han är på gång att göra en bra affär. Däremot skulle det kanske varit på plats med en blixt på den nedersta bilden. En blixt hade gjort att människorna framträtt lite tydligare. För övrigt en helskön bild.

    • Visst borde jag kört blixt på bägge, jag upptäckte där nere hur svårt det är att fota personer som är mörkhyade, ljuset har en mycket större betydelse än när man fotar oss svenskar. Det jag inte gillar med den övre är min egen och räcket på båtens skuggor.

  3. Så fin triss du bjuder på!! Failjeporträttet i skuggan av trädet – vackert. Och den översta med ”Taxfree” som får bonus för fotot. Kul!!!
    Mittenbilden är riktigt dramatisk. Vilken himmel!

  4. Det där med skugga och fotografering är ett ämne för sig själv. Nu får jag sätta mig och leta fram några skuggbilder om jag vill vara med i Fototriss. Den triss tycker jag var suverän på skuggtemat…

    • Det är inte så svårt som man tror, jag låg vaken en stund i natt och funderade, plötsligt hade jag fler bilder att välja på. Kör på, du fixar det. Skugga kan ju betyda olika saker.

  5. Härlig triss, där krävs det verkligen skugga! ……

  6. Själv försöker jag undvika blixt så ofta det går. Fått den informationen från min son som är fotograf.

    • Den övre bilden är lite speciell. Blixten kommer inte att påverka själva bilden så mycket eftersom det är soligt och mycket ljus i den. Däremot kommer min och räckets skugga att försvinna om man använder den. Jag använder inte heller blixt så ofta, speciellt nattbilder utomhus vill man ju skall vara mörka.

  7. Härligt skuggat, inte bara skugga,, man ser här hur viktigt det är att uppsöka skuggan i den värmen. 🙂

  8. Man mister ofte en situation hvis man skal tænke over hvad man skal bruge, blitz eller ikke blitz. Ofte sker det også at man får et virkeligt godt billede som man kan bearbejde hvis man har et photoediting program. Men jeg vil sige at alle 3 billeder er gode. De har hver deres atmosphere og det er vel det der betyder noget??

  9. Bra trissat! Härligt fångat!

  10. Det var en härligt blandad triss, gillar alla tre bilderna. Fint fotat. 🙂

  11. Ja, ibland kommer skuggorna in i bilden utan att man tänkt sig det. Och i Småland lyser alltid solen (utom i Gränna då, som ju också ligger i Småland). 🙂

Kommentera

