• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA BLIR HÖNSMAMMAD.

EN LITEN ROADMOVIE OM FÖRRFÖRRFÖRRA HELGEN.

Fredagen 19 aug.

Den har skräpat som utkast ett tag.

I rollerna

Hjälitinnan: Jag

Morsan som morsan

Barsk tant: Vandrarhemsinnehavare i mörkaste Småland.

Bilen: Toyota Yaris ( nominerad till en Oscar som bästa bi(l)rollasaktör ).

Den slemmiga skurken. Funderade på att låta Peter Stormare spela GPS-navigator, men han fick inte plats på instumentbrädan.

Morsan: Nej, det går inte, det är farligt.

Jag: Det går visst, brorsan har kollat den och den gick igenom besiktningen.

Morsan: Men Bengt sa ju att däcken var slitna.Dom har varnat för att det kommer stora regnmängder. Sen vill jag inte att du blir stående ensam i något oväder mitt i mörkaste Småland med en trasig bil.

Jag: Jag äger faktiskt både regnrock gummistövlar och en mobiltelefon. Jag har ju varit scout.

Farsan: Lyssna på Mamma, hon har faktiskt rätt ibland.

Så fick det bli, nu stod jag med nycklarna till morsans Yaris med helt nya däck i handen. Min älskade gamla Toyota som aldrig svikit mig dög inte.

Eftersom jag inte fotat morsans bil och det här inlägget handlar mycket om Yarisens förtäfflighet, fick Toyota produktplacera den här bilden i bloggen. Oj vad pengar jag fick för det

Under alla år som vuxen har morsan hönsmammat på mig halsdukar mössor regnställ, paraplyer, sockor gummistövlar, vantar tjocka ylletröjor, pepparsprej med mera. Min morsa älskar när hennes dotter ser ut som en Michelingubbe, hon blir liksom tryggare då. Ofta har jag misstänkt att hon har ett förråd med kläder åt mig som ständigt fylls på. Jag frågade om hon inte kunde låna mig en flytväst också bara för att retas.

Men Morsor har rätt ibland även om jag är för stolt för att erkänna det, den här gången hade hon det skulle det visa sig

Min kusin Eva som jag berättade om tidigare och träffade för bara några veckor sedan, när jag åkte hem från London hade bestämt sig för att fylla trettio på Söndagen. Det var bara jag i familjen som kunde åka dit, så jag skulle representera oss. Men jag ville inte ta E4 genom Småland som är Sveriges tråkigaste väg även om den är snabb, jag skulle göra ett stopp på vägen och sova över. Sen skulle jag besöka en plats jag gillar på vägen ned.

SMHI hade varnat för regnet som skulle blöta ned Stockholm i helgen. Vilket i och för sig behövdes och det skulle bli fint väder i Skåne. Det morsan var orolig över var att jag skulle passera genom ovädret, på sin väg hit. Jag kom iväg på Fredagseftermiddagen, till en början uppskattade jag i alla fall nyare bilars CD anläggningar. Vid Norrköping började det vräka ned.

Har passerat Söderköping ut på E22 på min väg mot Småland. Landskapet som sen urminnes tider är känt för sina Isterband och vajerräcken. Det blev bara ett snapshot genom rutan. Trots antispinn, antisladd, och anti allt annat är det riktigt otäckt. Det känns som bilen skall lyfta från vägen när man passerar vattenmassorna. Nu är jag helfokuserad, har lite dåligt samvete, tänkte nästan ringa morsan och berätta att hon hade rätt. Men då blir hon bara ännu mer orolig. Lovar mig själv att göra det när jag kommer fram.


Börjar bli hungrig, stannar ”in the middle of nowhere” ingen lyx, men en kombinerad lunch-middag bestående av en tunnbrödsrulle kommer att sitta fint och det bästa, man kan äta den inomhus.

Nej, det blev kebabmys istället.


Okej, Kalmar, sen höger men kolla karta under paraply funkar inte så länge, får fortsätta i bilen, innan jag måste vrida ur den.

SHIT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Skall det börja blåsa nu också, men det blir ju en kul bild till bloggen. Hit the road again.

Jävla långtradare !!!

Jaha då var jag utan karta men det ligger en GPS i handsfacket. Sätter på den när jag svänger av från Kalmar.

RING !

Hej Morsan, kan du hänga kvar, skall försöka hitta ett ställe att köra in på.

Sådär, nu kan vi prata, vill inte prata och köra samtidigt, speciellt inte i det här vädret. ………… Ja, jag är duktig som tänker så, regnar det hos er också ? ……………… Förstod att det hade kommit upp till er nu, här vräker det ner, måste köra vindrutetorkarna på max för att se ut, dessutom har kartan regnat bort. . …………. nej, jag är inte ett dugg blöt, jag har klätt på mig. ……… Nej, det är ingen fara, jag har faktiskt mer kläder med mig än det där linnet jag åkte i. ……………… Nej, morsan, jag fryser inte heller. Nu tar vi det här från början så du inte oroar dig i onödan. Jag stannade och tankade då frös jag och det regnade som satan. Så jag passade på att ta på mig först den där  svarta Ed Hardyhooden som du tyckte jag var så söt i till du såg dödskallen. Sen fällde jag upp huvan på den och tog på regnrocken och mina nya Hunterstövlar. Morsan, det är Augusti nu, man kan inte ha mer kläder på sig. ……………….. Jamen pumparna är under tak så det var därför jag inte fällde upp huvan på rocken. …… Jasså, du menar när kartan regnade bort, jamen det var när jag åt, då hade jag bägge uppe det blir knöligt i nacken annars. ………. Ja, jag vet att man kan bli förkyld, men det är ingen fara, jag sitter här och njuter av hur oförkyld jag är. ……….

Du morsan, häng kvar ett tag.

Det var länge sedan vi lekte hönsmamma trotsig tonårstjejssyndromet, men jag måste lugna ner henne.

Morsan hör du mig nu ………… Ja det låter underligt, men det beror på att jag gått ur bilen, dragit upp bägge huvorna och har telefonen mot örat innanför hoddien. ……………..  Vad det var som lät? Det var bara en långtradare som skickade en svallvåg över ryggen på mig,  nu måste du väl förstå att du oroar dig i onödan. ……………… Nej men du måste väl höra på rösten att jag inte är blöt och fryser, vi kan stå här och prata en stund, jag står och tittar på vattnet som forsar fram i diket, har det jättemysigt. ………. Tycker du jag överdriver ? Vi kanske överdriver lite bägge två. ……………. Ja, jag sätter mig i bilen nu, tack för att du tänker på mig i alla fall, ringer sen.

Ja jag ska fälla ned bägge huvorna så jag inte bilr svettig. Ringer dig sen.

SUCK, MORSOR

Fast det är ju ju skönt att hon inte oroar sig för att jag skall köra ihjäl mig.

Tur man har social kompetens, men jag fuskade jag drog bara ned huvan på rocken. Känns rätt skönt, att ha den där mjuka hoddiehuvan uppe, nu skall jag titta ut på ovädret och ha Lisbeth Salandermys. Morsan verkar blivit nöjd också, får jag vattenplaning och blir hängande upp och ned i något jävla vajerräcke, kan jag krypa ut genom sidorutan utan att bli förkyld.

Nej, nu måste jag koncentrera mig på trafiken så jag hinner bromsa ifall det simmar en älg över vägen vi hörs senare.

Det slutade regna innan Kalmar, torkade upp rätt bra på vägen och när jag tankade igen i Nybro var det mörkt. Dags att slå på morsans GPS var var det jag skulle sova för någonstans nu? Heter det Skruv eller Skruf eller Skuvf till och med kanske. Hoppas det går fort, jag börjar bli trött nu.

Följ vägen åtta kilometer.

Underbart med GPS, bara hänga på liksom och man behöver inte veckla ut den  så den  blåser ned på marken i regnet och rinner bort som pappersmassa.

I rondellen tag andra avfarten.

Andra avfarten, hon på vandrarhemmet sa jag skulle svänga vänster tydligen skall jag rakt fram.

Om 200 meter sväng vänster.

Sväng vänster nu.

Jaha, och sen då om fem meter lås upp grinden , lås upp grinden nu.

Jag har ju ingen nyckel för i helvete !!!!!!!!!!!!!!!!! Men det är lika bra jag fixar en annan sak när jag står här.

Nu blir det lite reklam igen


Ibland händer det att en Toyota stannar efter vägen men oftast brukar vara av helt naturliga orsaker, som i reklamen på TV alltså. Vissa jag känner påstår att det här med bloggande börjar stiga mig åt huvudet. Ett tallskott kittlade mig i arslet, men det var skönt att tömma lite.

Om möjligt om tvåhundra meter gör en u-sväng gör en u-sväng nu.

Jamen jag har ju ingen nyckel för fan.

Okej, rondellen, hon sa att jag skulle svänga vänster, jag körde rakt fram.

Om möjligt gör en u-sväng nu

Håll käft, jag koncentrerar mig !!!!!!!!!

Okej, nu svängde jag höger och slog av GPS-eländet, funkar hur bra som helst, nu såg jag skylten mot Skruv, svänger in på en mindre väg, Utvandrarvägen står det, dom i filmen kom ju från den här socknen, klockrent, fan vad jag är duktig. Nu är jag framme snart, fan vad skönt jag är helt slut.

Men usch vad långt det var, utvandrade dom hela den här vägen till Amerika. Har jag missat någon avfart, fan börjar bli otäckt. Snyft  bara det inte börjar regna så där igen i mörkret.

Nej, shit, nu kommer det dimma också, vill inte vara här, vill hem.

MAMMA !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det här är Smålandsnyheterna. Ung kvinna hittades igår mitt i natten, irrande runt med bil helt hysterisk på småvägarna mellan Nybro och Emmaboda. Hon fördes till akutpsyk i Kalmar och låstes in.

Nej, så illa var det inte, jag hade kört rätt och möttes av en tom receptionsdisk på vandrarhemmet. ( Utsikt från övre våningen ).

Barska tanten: Det räcker om du ringer på klockan en gång, vi är inte döva här.

Jag: Snyft, förlåt.

Barka tanten: Men herregud, vad har hänt, du ser ju helt förstörd ut. Har du gråtit.

Jag: Snyft, det har jag inte alls, det har regnat på mig.

Barska tanten: Tror jag inte, du har ju bägge huvorna uppe.

Jag: Först regnade det så jag knappt kunde köra, sen regnade kartan bort, sen blev det mörkt, sen var GPSen jättedum mot mig, sen kom dimman, jag är så himla trött och hungrig, jag vill ringa Mamma nu ( nu storgrät jag ).

Barska tanten: Det skall du inte alls göra lilla vän, då blir din mamma jättenervös, först skall du gå in på toaletten och tvätta bort mascaran du gnidit runt i ansiktet. Sen skall du dricka te med mig, jag brer några smörgåsar, du är ju helt slut.

Nu ligger jag på sängen och myser, fan vad den tanten var bra på att hönsmamma mig, hon gjorde jättegoda leverpastejmackor och te så jag blev varm igen. Sen fick jag en jättestor kram också innan hon gav mig det är  fina rummet.

What a fuck, kanske skulle ringa morsan så hon inte oroar ihjäl sig.

Av någon underlig anledning tycker jag den här video passar in i det här inlägget.

Fortsättning följer ……..

Inom den närmaste framtiden.

KajsaLisa

8 svar

  1. Alltid på hugget är du när man läser dina blogginlägg. Att du valde Småland när Blekinge är finare. Har precis lagt in bandet Twelfth Night på min blogg. Suveränt bra.

    • Men det blir lite Blekinge också i nästa avsnitt på Roadmovien naturligtvis. Har upplevt Sweden Rock där nere en gång när jag såg Aerosmith. Men då var jag förresten i Norje. (dålig ordvits.) Kommer in till dig i morgon och kollar bandet.

  2. det var en ”blöt” resa kan man säga utan att överdriva och du, mammor är alltid mammor 🙂
    kramar

  3. haha ja men hade du tagit motorvägen hade du kunnat köra highway to hell. o den där sociala kompetensen den ska jag med börja med 🙂

    • Man skall göra det som minst förväntas av en i varje situation. Highway to hell är en bra låt, men E4 mellan Jönköping och norra Skåne är det tråkigaste som finns. Hade det åskat också, så hade jag kunnat ta Thunderstruck istället. Men det här liknade mer ett höstoväder.

  4. Jag vet att det är skönt ibland att bli hönsmammad 🙂
    Det är tryggt att veta att någon bryr sig om mig så till den milda grad att det nästan är jobbigt! 🙂
    Fast jag var bara 16 år när min mamma dog. Tack och lov hade jag världens bästa mormor 🙂

    • Visst är jag tacksam över att jag har bägge mina föräldrar, vi har mycket kul ihop också. Det jag beskriver är något som jag lärt mig leva med och kommer nog att sakna det den dag dom inte finns längre. Samtidigt finns det en dråplig vardagsrealism i det, som är rolig att skriva om. Det är första gången jag gör det här, har tidigare använt det i pennfajten och mitt bokprojekt.

Kommentera

