• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA I LONDON DEL 2

Jag besöker ”fina gatan” köper ännu mer saker jag behöver, släpar runt på dom en hel dag och använder dom inte när jag behöver dom.

Okej, vi tar det här från början igen, gårdagens utflykt blev lite misslyckad och fick avbrytas. Rent amatörmässigt, men man lär sig.


Alltså, guidebok, karta, ett par bekväma skor och oystercard som man åker kollektivt med.


Sen slår man på TVn och kollar väderleksrapporten. Eller förresten skit i det, rocken och paraplyet får plats med kameran i ryggan, packa ned bara. Så slipper man bli arg på BBC.

  Nu slipper man ha mejken rinnande i ansiktet som igår. Man måste se cool ut i London, när man skall shoppa på dom fina ställena.Kör standardmejk för hårdrockkonsert. På med min nya Guinness in the dark T-shirt ett par ingångna jeans.

Bor man på hotell behöver man inte bädda, som hemma alltså.

Nu skall jag först äta en kontinental frukost, som består av sladdriga marmeladmackor och kaffe. Hotellet försöker rosta dom under någon typ av solarium. Dom blir så där brunsladdriga som man själv blir, om man druckit för mycket öl på en chartersemester i solen. Det ger i alla fall snabba kolhydrater som jag behöver för att gå långt idag.

Solen lyser över Trafalgar Square, det gjorde den igår också, går inte på den bluffen igen.

Nu har jag kommit upp till Oxford Street, dags att spana in lite butiker.

Den här såg väl spännande ut, känner igen skylten

Nu har jag hamnat på Selfridges, ett lyxvaruhus. Loggan står för Louis Vuitton som säljer handväskor för 15000 kronor. Men det står för något annat också. För ett tag sedan var det en dansk tjej som ville göra en insats för sjuka barn i Sudan. Hon designade en sarkastisk T-shirt, med ett undernärt barn som höll i en designhandväska. Överskottet skulle gå till barnen där nere. När LV fick reda på detta, så påstod dom att väskan på T-shirten liknade en av deras och stämde henne på horribla belopp för varumärkesintrång. Maken till giriga ashooles har jag aldrig hört talas om.

Länk

Tänk om jag var ekonomiskt oberoende, då skulle jag köpa en sån T shirt, sätta på mig den, gå in i affären, peka på en väska och fråga ”How much.” Expediten tar ned den, jag öppnar den, låtsas studera fodret, kör ned fingrarna i halsen och kräks i den. Sen drar jag igen den, lägger upp 1500 pund på disken och går därifrån. Vilken känsla.

Vi lämnar den äckliga fantasin, nu var det något som ville ut ur andra ändan på mig. Eftersom man säljer handväskor förr 1500 pund så är det väl lite skämmigt av varuhuset att ta ett halvt pund för toabesök,.det var gratis, en vacker entre, och träiredd toa Men den där skylten med automatspolning, jag hade förväntat mig en flushboy.

Alltså eftersom detta är ett lyxvaruhus, så ringer man i en bjällra och en flushboy ( spolpojke ) dyker upp. En yngre man i början på karriären ( alla engelska butlers har börjat som flushboys ) Iklädd frack glider han in och säger förnämt ”I will flush your poo Madame” sen drar han i handtaget med sina vita handskar och toaletten spolar. Lite klass får man väl begära.

På bilden finns även min favorithandväska, Haglöfs Tight medium, 600:- på den exklusiva Stockholmsbutiken Stadium. Det gula är en Selfridgekasse jag tiggde till mig när jag köpte en flaska mineralvatten, för att platsa här.

Kollar vidare, skoavdelningen, undrar varför alla tjejer gillar Hunterstövlar.

Måste prova i alla fall, oj jag gör visst också det.

Ute igen, nu blev jag alltså ägare till ett par svarta Hunterstövlar, som ligger i en jättelik gul kasse jag släpar runt på, ett impulsivköp. Hittade en pub på en sidogata, börjar bli hungrig.

Det var länge sedan jag var i London, över tio år sen, glesare mellan pubarna och för mycket Carlsberg i tappkranarna. Men det här stället gillar jag.

Det första man såg när man kom in var en ugnsbakad fläskkarre, som blev en underbar macka med en pint till. Kan man få en mysigare lunch. Skall fortsätta genom Hyde Park, ned till Harrods. Där borde det väl finnas en flushboy.

Nere i Hyde Park, jättestort som tur var stötte jag på Herr och Fru polis som visade mig vägen.

Ett stilleben i Hyde Park, en brevlåda, en viktoriansk gatlyckta och en stenmur. Kan det bli mer brittiskt.

Nere vid sjön i parken, det var många barnfamiljer  där, här är en av dom. Nu ser det ut som det blir regn snart.

Då slapp jag ju släpa på den här gula kassen med en jättekartong med gummistövlar i. Vore rätt skönt på sätt och vis.

Nej, nu är jag egoistisk, klart Londonborna skall få sitta och njuta, dessutom släpar man runt på en stor kartong med gummistövlar så blir det inget regn. Men eftersom det är tack vare mig dom kan sitta kvar här, så kunde dom ju hjälpa mig att bära.

Ut ur parken och några butiker senare, här är Harrods.

Fullt med folk, jag går genom handväskavdelningen, skall inte köpa något, men tänkte fota lite i matavdelningen.

Nej , jag skall inte köpa mat heller, bara kolla lite inredning.

Kolla taket. Men nu var det ju toaletten som skulle undersökas.


En besvikelse, man kommer i  och ser marmorklädda tvättställ, med parfym man kan ta på sig efter besöket. Men toan ser ju ut som på en Statoilmack.

Och ingen flushboy.

Ni som inte tror på min flushboysteori, kolla in den här skylten. Brittisk överklass är antingen för lata eller för korkade att spola toaletter. Klart dom har en flushboy hemma.

Jag lämnade Harrods, på tok för mycket folk. Tar bussen tillbaka, kände dom första regndropparna när jag klev på.

Shit, vilket väder, värre än i går. Nu blev gatorna tomma och affärerna fulla.Skall byta buss nere vid Trafalgar Square, får gå en bit.

Ska av här, men det är ju inte så farligt, idag är jag förberedd. På med regnrocken och upp med paraplyet. Skulle ju kunna ta gummistövlarna nu, men jag kan lika bra bära dom den här korta biten, när jag burit dom så här långt.

Om jag viker ihop kassen och håller paraplyet över, så blir inte skokartongen våt.

SHIT ! Hur fan tänker jag egentligen, gympaskorna är ju plaskvåta. Men bussen kommer nog snart.

( Länkar till ett inlägg om hur den här konstiga bilden blev till. )

Tillbaka på hotellet, skall ut på någon mysig pub i kväll, så rocken får hänga på avrinning. Jeansen blev bara blöta längst ned och några sidor av London Evening Post i skorna så är dom nog torra till i morgon. Skall jag köra högklackat till min svarta klänning istället.

Dagens inköp, en vattenflaska, kakburk till morsan. ( Det farsan vill ha säljs i flaskor efter incheckningen på flygplatsen och genererar alltså ingen övervikt, praktiskt ) Te till mig, när jag har herrfrämmande mitt i natten. Så mina Hunterstövlar naturligtvis. Jättebra plastad kasse, kartongen blev inte blöt alls.



Dags att ta bussen ner till Trafalgar Square igen, för kvällens pubrunda. Tog Hunterstövlarna, matchade både regnrocken och mitt tighta svarta fodral perfekt. Det visade sig vara det finaste en tjej kan ha på fötterna när man skall vingla hem, vädret är blötare än pubrundan och sista tunnelbanan gått. Blev inte ett dugg blöt fast jag fick gå över en timma i ösregn ( enligt Google maps skall det ta 25 minuter, men dom menar nog att man skall vara nykter, gå rakt och åt rätt håll hela tiden ).

Tur jag hade ett paraply att hålla mig i, så jag inte ramlade i någon vattensamling 🙂

KajsaLisa

12 svar

  1. Vilket tak 🙂 Påminner mig om ett tak inne på en stor resturang i Prag som jag har besökt. London är en stad jag gärna skulle vilja utforska, har aldrig varit där.

  2. vad sugen jag blir på ett London-besök nu, Harrods kommer jag ihåg fast det var så länge sedan jag var där och gatorna och dubbeldäckarna, vi har planerat en tripp dit men avvaktar lite med tanke på vad som hänt där
    kramar
    fina stövlar förresten 🙂

  3. Haha, så du shoppar i London du, vilken kapitalist du är ;P

    • Ja, visst är det för jävligt. Här försöker man leva öveklassliv, men inte är det någon snygging som hämtar upp en i sin Jaguar utanför Harrods på vägen hem från sitt börsmäklarjobb. Man får stå i spöregn och vänta på en sketen buss istället.

  4. Verkar som Du haft en underbar Londonvistelse. Hoppas den var lika kul att vara med om som att läsa om…

  5. Så härliga bilder. Det måste kännas bra med en sån utflykt som du gör nu.

  6. De där eftertraktade stövlarna går tom vissa ut och klubbar med!! Häftigt foto du lyckats ta på Londonbussen i regn. Kul!

    • Dom kanske inte är så kul att gå ut med, men vingla hem i fungerade bra, i högklackat så hade jag säkert ramlat i någon vattenpöl i det tillståndet jag var. Måste tyvärr erkänna att jag snodde den sista bilden från nätet. Tog inte med kameran ut på kvällen. Kändes för riskabelt. Dels kunde jag slarvat bort den och dels hade jag säkert fått några tokiga infall när jag vinglade hem i regnet och förstört den. Men jag ville ändå ha en illustration när jag gick ut på kvällen.

Kommentera

