• Prenumerera

bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 17 andra följare
  • Kategorier

KAJSALISA I LONDON DEL 1

Jag köper saker jag absolut behöver och bekantar mig med det engelska vädret.

Befinner mig någonstans över Nordsjön på väg till London. Jag har inte blivit folkskygg, men jag reser ensam. Tänkte att  den här veckan skulle jag verkligen göra det jag själv känner för, utan att ta hänsyn till andra. Helt ensam kommer jag inte att vara, jag skall träffa en gammal kompis som jobbar i en skoaffär i Covent Garden. Hon jobbar rätt mycket, men några pubkvällar skall vi väl hinna med.

Har stigit av planet, tagit tåget från Gatwick in till Viktoria Station, nu blir det Tunnelbana till Russel Square fast nja, det här verkar lite snurrigt.

Kom fram tillslut i alla fall, hotellet ligger bara ett par kvarter bort.

Tycker det verkar lite öststatsaktigt på något sätt.

Jag fick inte rummet för än klockan två. Lämnade in väskan och tänkte ta en buss för att slå ihjäl ett par timmar.  Naturligtvis åkte jag åt fel håll och hamnade i Camden, passade på att göra ett besök på Camden Market som var en besvikelse, det blev dags för lunch i alla fall.

Fish and Chips på en lokal pub ihop med en pint är väl en bra start.

Tog tunnelbanan tillbaka, det är faktiskt lättare att hitta med den, även om Piccadillylinjen som jag bor efter ligger djupt nere och man måste åka hiss ned till stationen, så verkar det vara det effektivaste sättet att ta sig fram.

Nu har jag fått rummet, gäller bara att hitta det. Irrat runt en stund i korridoren lite The Shiningvarning över hotellet. Tycker jag det blir ensamt kanske jag kan hämta ut en trehjuling i receptionen, sen dyker det nog upp ett par blodiga tvillingtjejer och leker med mig. Hoppas bara att Jack Nicholson inte väsnas för mycket med brandyxan när man skall sova.

Vad behöver man för att upptäcka London, jo följande. En karta en bra guidebok och ett par bekväma ingångna skor. Sen det viktigaste av allt, Oystercard. Kortet gör att man kan åka med kollektivtrafiken, det är bara att dra det i automatspärren. Laddade det för sju dagar, kostade 32 pund för zon 1 och 2. Det här var mitt bästa köp under resan, dels sparade jag en massa pengar och att  hålla på att krångla med kontanter i tunnelbanan är inte kul, det var kö överallt. Nu kunde jag bara glida förbi, tänkte att jag första kvällen skulle dra mig ned mot Piccadilly Circus.

Buss 91 tog mig till Trafalgar Square, centralt och bra, här kan jag börja mitt utforskande.

Imponerad, den där Lord Nelson måste varit en jävel på att klättra, enarmad dessutom.

Det har blivit mörkt och jag har gått upp till Piccadilly Cirkus. Världens mest kända ljusreklam.

Naturligtvis så har dom ju en sådan där souvenirbutik, med saker jag inte behöver och inte tänker köpa.

Fast det är klart, det är ju något speciellt med Guinness.

Jaha, plånboken åkte upp. Tyvärr köpte jag inget Guinnessparaply, när jag kom ut ur butiken började det ösregna. Flydde ned i tunnelbanan, här framför Saxofon-Elvis. ”I cant help fallin in love whid you.” tror jag den heter. Bestämde att han var värd 50 pence och en bild. Eftersom guideboken inte hade något bra förslag på vad man gör i London dyngsur efter mörkrets inbrott, beslöt jag mig för att åka tillbaka till hotellet och se till att jag var pigg för morgondagen.

Jag hann med allt under resan, men här är en sak jag ångrar, varför gick jag inte upp till hotellet, bytte till torra kläder, drog på regnrocken fällde upp paraplyet och gav mig ut med kameran igen i regnet. Vilka nattbilder jag skulle fått i det här skitvädret. Men nu var jag skittrött efter flygresan och dyngsur. Gömt mig i en busskur, med alldeles för litet tak, jag var glad att det inte var längre till hotellet.

Tillbaka på Hotellet, blev blötare av att gå två kvarter i regnet än jag han torka på tre tunnelbanestationer. Hotellet är sunkigt, men nu uppskattade jag att det låg centralt. Kollade lite TV. BBC kan till och med göra roliga frågeprogram.

Dagens fynd, två Guinness-Tshirt, Guinnesspenna, Guinnessflasköppnare med kylskåpsmagnet, Guinnessglas, Guinnessplånbok och en bok om ………… Guinness naturligtvis. Som ni vet så görs Guinness i Dublin och detta kan då inte klassas som souvenirer, sånt skräp köper jag inte, utan bara vettiga saker jag behöver.

Imorgon blir det stan hela dan, jag skiter i vädret. Hemma vill alla resa till solen, hit reser man för att inte vara beroende av den.

London har inga all inklusivehotell och jag har aldrig hört någon som fått sin resa hit förstörd på grund av vädret.

Nu drar jag på mig rocken och går ner tvärs över gatan och handlar, ligger en servicebutik där, jag skall ha en Guinness och mysa på rummet.

KajsaLisa

8 svar

1. Haha, nej såklart inga souvernirer alls 😉

2. Oh, underbara London. Det enda jag inte gillar med den och andra städer är tunnelbanan. Det luktar apa där nere, isch……
    Måste jag så åker jag, men bara i sällsynta fall….
    Ska du på någon musical?? Njut av London…

• Tyvärr kom jag aldrig iväg på någon musikal, men jag hade gärna velat. När det gäller tunnelbanelinjerna jag åkte ( mest Piccadilly Line ). Så var det faktiskt rent. Dessutom vill jag berömma Londonborna, tågen var fullpackade ofta, men ingen svettlukt alls, fast det var rätt varmt i dom.

3. haha självklart klassas det inte som soúvenirer

4. Haha, vilken tur att du inte var I Dublin! Vi var jätteturistiga och gick till Guinness Store House (ett Guinnessmuseum) och drack en massa pints med Guinness och Benjamin köpte Guinnessglas.