• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

EN KUL VÄDERBILD OCH EN GOD GÄRNING

Vet inte vad jag skall skriva om idag, håller fortfarande på att sammanställa första inlägget i min Londonserie.

Eftersom skitvädersjournalistiken dragit igång igen för femtioelfte gången i sommar, får jag väl lägga in en kul väderbild, länka upp väderreportagen och berätta hur den blev till.

Bilden föreställer mina dyngsura gympaskor vid en busshållplats på Trafalgar Square medan jag väntar på bussen i ösregn efter en shoppingtur. Fick ett knäppt infall när jag kände vattnet mellan tårna att jag skulle fota dom. Att bilden ser konstig ut beror på att den är tagen med automatläge, eftersom jag inte såg i kameran blev det för omständigt att använda exponeringsmätaren. Jag lutade mig alltså framåt med paraplyet över kameran. Den reagerade på det dåliga ljuset under paraplyet och tog med blixt. Regnet som det var meningen skulle bli till långa streck blev istället droppar som fastnade i luften.

Jag fick en kul effekt som jag inte räknat med. Men det finns fler positiva saker med bilden, Busskurarna i London ( om hållplatsen nu har någon över huvud taget,) är på tok för smala.  Rymmer knappt några resenärer och regnar det inte rakt ned, fyller dom ingen funktion alls ( gömde mig i en första kvällen och blev dyngsur ) . Med tanke på vädret är det rätt underligt. Men dom är väl påhittade av någon överreklamerad designer som tagit väldigt bra betalt, åker Aston Martin och aldrig skulle drömma om att sätta sig på en buss.

Bilden ”lånad från nätet” säkert fick han designpris för den.

Jag fick kliva ur kuren, för att kunna fota.Den var full med åtta personer och jag kunde lämna min torra plats inne i hörnet, åt en tant som klev av en annan buss utan paraply. Hon blev jätteglad och tackade för min artighet.

”So what” svarade jag och log,”I,m dressed for it, except my shoes and they cant be more wet. You need this place better than me.”

Sen bjöd jag på show när jag stod dubbelvikt med paraplyet över den bak och framvända kameran och fotade. Såg säkert inte klokt ut, dom gapskrattade åt mig. Men det var sådana där varma skratt som visade att dom uppskattade underhållningen. Själv tänkte jag ”allt för konsten” och hade lika roligt själv.Efter att ha skjutit en serie bilder tänkte jag göra som alla andra gatuartister i London.

Jag hade ingen hatt, men jag kunde ju dragit ned huvan på regnrocken så dom kunde kastat småmynt i den.

Vädret gjorde däremot att jag föredrog att ha den uppe. Jag nöjde mig med att ställa mig framför hållplatsen under paraplyet och stolt visa upp resultatet i kameradisplayen för dom. ”Nice”skrattade dom, sen kom bussen.

Jag fick alltså en kul bild, gjorde åtta Londonbor glada och såg till att en tant inte blev förkyld på en gång.

Jag har förstått en sak när det gäller fotograferande. Fotoböcker och tidningar handlar mest om bländare, tid, exponering pressa iso och framför allt dyra prylar. Men jag har upptäckt att fotografering handlar mer om att våga skämma ut sig och bjuda på sig själv ( tyvärr tog jag ingen bild på dom skrattande människorna i busskuren ).  Att utvecklas som fotograf är att utvecklas som människa.

Men det som gav mig iden till bilden, har med innehållet den gula kassen från Selfridges att göra. Det berättar jag om i del två i min Londonserie.

KajsaLisa

4 svar

  1. där var du en riktigt gentleman och regnbilder tycker jag om, det händer något i dem liksom¨
    kramar

  2. Du är så duktig med bilder och berättelse, man lever sig in i det du skriver 🙂 Och regnet där.. sådant regn har vi just nu i Örebro, men vad gör det vi skall iväg och mysa lite med bilbingo 🙂

Kommentera

