• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

I LOVE TO HATE YOU

Fan, klockan är redan kvart i elva, det blir sen frukost idag, fint väder, man skulle kanske åka och bada.

Bilden är från sena eftermiddagen, det var soligare kring lunch.

Nej, nu skall jag inte ha dåligt samvete, jag har semester nu är uppe så länge hjärnan vill och sover så länge kroppen behöver. Nu är det snart min tur i kassan hade ju inte ett skit i kylen, fick sticka till ICA och handla. Nu blir det först en helt vanlig präktig frukost, med fruktmusli och yougurt, som jag alltid slänger i mig på 3 minuter blankt när jag jobbar. Sen övergår den i en lyxig ledighetsfrukost, med nybryggt kaffe, blodgrapejuice med istärningar och ett par sådana där nybakade frallor med ostränder på. Jag skall peta in lite Västerbotten mellan och sen njuta av att den iskalla juicen långsamt sköljer bort den vassa ostsmaken.

Nu står jag här i kassakön, kollar lite förstrött på tidningsstället, skall jag köpa Aftonbladet? Idag är väl riktigt spännande, var i Sverige är det oväder just nu. Inte här i alla fall, det blir stranden idag. Sen ser jag Expressen och en tanke slår mig.

DJÄVLA SUBBA

Det lägsta man kan tänka och uttrycka om en med samma kön som mig. En bitch kan vara fräck och lite kul, till och med självironisk.

Men en subba är bara en subba.

Vad fan bryr jag mig om det här för, mina tackar kastas tillbaka till någon gång på mitten av 80-talet, då jag var väldigt ifrågasättande och lillgammal. Jag ligger på en filt framför TVn med Lördagsgodis och ser på Dallas. Morsan och Farsan sitter i soffan, plötsligt säger Morsan, djävla JR. Jag vänder mig om och frågar Mamma, ”varför sitter du och Pappa och hatar JR varje Lördag ?”

”Jag älskar att se Dallas” svarar morsan.

Madde the princess är ju det perfekta hatobjektet, verkar inte kunna något förutom att shoppa, lever lyxliv i New York på skattebetalarnas bekostnad. Nu är hon hemma och försöker frysa ut brorsans flickvän, en riktig subba helt enkelt. Men varför bryr jag mig ? Jag är ju knappast monarkist och inte läser jag skiten. Köper Aftonbladet ibland, men brukar stolt påpeka att jag läser vissa krönikörer, ledarsidan kulturen, serierna och vädret. Dom tre första och dom tre sista sidorna alltså.

Troligen har alla rubriker från skvaller och kvällspressen bearbetat min hjärna. Kan det bero på att Sofia är lik mig. Okej, inte hårfärgen men för övrigt, vissa påstår  det.

Köpte bägge, om jag ligger på stranden och läser skiten kanske tankarna försvinner.

Nej, jag vet vad det handlar om, den perfekta storyn.

Den enkla tjejen från Norrland får sin drömprins Kämpar mot Drottningens motvilja tillsammans med sin prins, medan kungen inte verkar leva efter några moraliska ideal alls. Sen när allt löser sig, så dyker den elaka bortskämda systern upp.

En Askungesaga och alla älskar vi en underdog. Om detta är sant vet vi ju inte, Sofia och Madde kanske sitter framför brasan nu nere på Öland, dricker  öl och bara skrattar åt oss. Jag lägger mig ned på stranden, kisar mot solen och min hjärna börjar jobba igen. Jag förflyttas från filten på 80-talet fram till 90-tal. Ett diskopopband släppte en sommarplåga alla vi tjejer i tidig tonår sjöng på. Bandet hette Erasure och låten I love to hate you. Nu förstår jag sammanhangen, jag har inte ärvt något hat av morsan, det här är rent mänskligt. Nya program och nya skådisar bara.

Kungahuset är 2010-talets Dallas och Madde är 2010-talets JR

Kommentera

