• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

VI HADE TILL OCH MED TUR MED VÄDRET.

Inte alls likt mig, men det blev ett riktigt feelgoodinlägg.

Den här midsommaren band jag en krans av järn, eller vad är detta ?

Precis efter att jag slängt in den sista kommentaren och dragit ut sladdarna till datorn hörde jag AnnaLenas Volvo utanför.

Med famnen full av bagar med  kläder för alla väder, plus lite annat smått och gått, vinglade jag ut och tippade det i hennes baklucka. Alkoholen fick av rena säkerhetsskäl en egen runda ut så inget föll i gatan. Jag låste och hoppade in bredvid henne i bilen.

AnnaLena började med sin vanliga iver att organisera. ”Jag har kollat med Marie och Emma började hon. Dom har fixat ett romantisk sovrum med himmelssäng där dom själva sover, det finns ett sovrum till, en storstuga och ett rivet kök.”

”Jag kan köra den där utdragsoffan i år också” svarade jag, ”tog med liggunderlaget. Men det där med köket ?”

”Det finns kallt och varmt vatten, kyl, men tyvärr är spisen och nästan all inredning är utriven. För att inte krångla så bokade jag midsommarbuffe på Tullgarns slott några mil därifrån som vi sa. Fyra hundra per skalle.”

”Men det är ju ett par mil dit, hur gör vi?”

”Emma har nytaget körkort så hon känner lite nyhetens behag, vi kommer dit. Sen blir det nog rätt lugnt eftersom det blir svindyrt att supa där.”

Nu fick jag chansen att visa att jag också besitter en viss organisationsförmåga. ”Lugnt, det kan du fetglömma, jag har ringt och kollat, dom har Nils Oscar God Lager, köpte tio flaskor på bolaget, så vi köper en var sen har jag ryggan under bordet. Snapsen kör vi på samma sätt, vi låtsas dela på två miniflaskor, så vi får ut snapsglas, sen ligger det en liter Alborg jubileum i ryggan också.”

AnnaLena skrattade, ”billig sprit och chaufför, fan vad vi är duktiga. Nu skall det supas. Sa du åt Linda att vänta i porten ?”

”Ja, men vi har ett litet problem här som du vet, låt mig sköta snacket så vi inte sabbar hela midsommaren”

AnnaLena visste vad jag snackade om, hon nickade och svängde upp utanför Lindas port. Linda stod där i ett par svarta leggings, bikerjacka och en Danko Jones T-shirt från senaste konserten. När hon slängde in en stor svart blank galonväska med dödskalle genom bakdörren på kombin viskade AnnaLena i örat på mig ”Houston we got a problem good luck girl.”

”Vad viskar ni om tjejer” undrade Linda medan hon tog plats i baksätet.

Det var lika bra att ta tag i det på en gång så jag svarade ärligt: ”Emma har en överraskning åt dig.”

”Kul, jag gillar överraskningar,” vad är det ?

”Jag kan inte berätta det, men jag måste ta det här i alla fall. Du vet ju Maries och Emmas läggning, men det hon gjort har absolut ingenting med det att göra, så få ingen flatnoja nu, du har inspirerat henne.”

”Va !!! Jag hur då?”

”Ja du vet som Ernst håller på ungefär, men hon har lagt ned ett jättejobb på det så du får absolut inte bli arg, även om det inte är din stil.”

Linda satt tyst några sekunder sen rykte hon på axlarna och svarade ”okej då,” med en illa dold nyfikenhet.

Stallet, där vi satt i ett av båsen och smygsöp.

AnnaLena svängde ut på gatan och vi körde mot Sörmland där våra lesbiska kompisar med Ernstkomplex höll på att pyssla ihop världens mest romantiska sommarstuga. AnnaLenas kille som är snut skulle jobba hela midsommarhelgen som vanligt. Lindas ungar var med exet över helgen och jag som inte kommit så långt i livet hade lämnat Lufsen till Morsan. För andra året i rad, så hade vi lyckats få ihop hela tjejgänget till midsommar.

Visst ser det gott ut, den klirrande ryggan under bordet syns inte.

”Jag tror det blir bättre väder i år,” sa Linda.” Kommer du ihåg när vi träffade Emma för första gången förrförra midsommaren, vilket väder.”

”Men vi hade kul” svarade jag.

”Visst, Amanda pratar fortfarande om när vi cyklade runt i biltvätten.”

”Det kan nog inte regna mer nu” fortsatte jag, ”var inne i stan och promenerade idag, satan vad det regnade.”

”Va!” AnnaLena stirrade på mig,” i det vädret vad då för ?”

”Äsch, jag shoppade och fotade lite bara.”

”BLOGGEN” skrattade AnnaLena och Linda på en gång.

”Ja det var nog så, skulle bli ett sånt där tjejigt inlägg med fotad lunch och shopping nu vet jag inte vad det blev i det här vädret, men något sätter jag ihop, det blev många bilder.”

Den smaskiga efterrätten

Solen hade tittat fram och himlen blev blåare och blåare på vår väg ner genom Sörmland. Den här gången så blev vi mottagna av två blommiga klänningar och rosevin med jordgubbe, istället för vitfläckiga snickarkläder som förra gången. Efter lite kvällsmys med te och en god natts sömn i utdragssoffan, så var det Midsommarafton. Vi gjorde oss i ordning för att åka. AnnaLena och jag var nervösa, måste det här sluta bra.Linda stod i underkläderna då Emma slog till.

”Linda, jag har en sak till dig,” sa hon. ”stå still och blunda.”

Linda blundade och stod helt still, Emma tog fram en gammal hög spegel och en linneklänning som hon  drog över huvudet på henne. Den var kraftigt urringad i naturfärgat linne, full av diskreta broderier i samma färg och nådde ned till vaderna. Den höll upp hennes byst och satt perfekt.  AnnaLena och jag bara gapade. Vi hade fått en ny kompis, kände inte igen Linda.

”Nu kan du titta.”

Linda stirrade in i spegeln och Emma fortsatte, ”vi fick tyg över när vi sydde gardiner, då kom jag att tänka på vilken häftig midsommartjej man kunde göra av dig, så jag fick din storlek av Kajsa och sydde den här. Vänta, du skall ha en krans i håret också.” Hon drog tillbaka Lindas tjocka blonda långa hår och satte dit en krans.

Klassiskt midsommarfirande, inte så varmt, ingen klarblå himmel, men man kan ju inte få allt.

Linda stod chockad och stirrade på sig själv i spegeln, det var knäpptyst i rummet. Hon svalde några gånger, sen kom tårarna, Emma hade lyckats knäcka den tuffa hårdrockstjejen totalt, hon storgrät och det var äkta. Jag slog armarna om henne och förklarade att hon såg ut som en fornnordisk fruktbarhetsgudinna.

Vi åkte iväg, hade en jättemysig Midsommarafton, fyllnade till ordentligt och när vi kom hem, så vinglade vi ner till dansbanan. Den totalt hunkfria dansbanan gjorde att tjejgänget inte splittrades och vi fick ett par underbara dagar ihop, med fint väder.

Balens drottning på dansbanan blev Linda när hon beträdde den iklädd linneklänningen, bikerjackan sina svarta kängor och blomsterkrans i håret. Det gick ett sus genom alla.

Emma viskade till mig, fy fan vad den där tjejen är bra på att kombinera.

KajsaLisa

4 svar

  1. Midsommar är färdigfirad och många har ont i håret nu.Konstigt att folk inte lär sig att ta det försiktigt med sillen 🙂

  2. Vad var det där för efterätt? Såg smaskig ut. Du har inget recept eller så? =)

Kommentera

