• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISAS MISSION IMPOSSIBLE DEL 2

Ett ”litet” inlägg om hur man avskaffar kapitalismen, raggar killar iklädd gummistövlar och åker gratis Taxi.

På morgonen tog jag och min kusin Eva bussen in till Malmö, för att utföra mitt hemliga uppdrag.

Som jag berättat tidigare två gånger i bloggen så har jag försökt avskaffa kapitalismen den första maj. Tyvärr har jag misslyckats, den har blivit lite omskakad bara, men fortsatt som vanligt. Det är alltså dags att ändra taktik.

Jag har kommit på att det är lönlöst att försöka börja i Stockholm, som är det mest kapitalistiska som finns i landet. Det var då jag kom att tänka på Malmö och jag skall nu förklara varför.

Jag har lagt in tre pilar, vi kommer alltså att avskaffa kapitalismen vid pil 1. Vellinge ( 2) är nog moderaternas starkaste fäste i Sverige. Samtidigt så kommer en stor del av kapitalismen att befinna sig vid pil 3 ( Falsterbo ) och spela golf, eftersom det är helg. Dom blir alltså helt isolerade när vi jobbar oss upp genom landet och när dom smitit ut är det för sent, kapitalismen är redan avskaffad.

Så här såg det ut när vi kom till Gustav Adolfs Torg, det var fler som ville hjälpa till.

Några rappare


Lite Streetdans

Naturligtvis fanns det en mässingsorkester också, eftersom kapitalismen spelar bort våra pengar, så får vi väl spela bort kapitalismen.

Kapitalismen ligger ju på andra sidan torget, man kanske skulle äta där en sista gång.

Nej, det fick bli en proletärburgare istället.

Eva: Du fotar ju allt, vad håller du på med nu ?

KajsaLisa: Jättehäftiga gamla skyltar dom gjort på gavlarna, kapitalismen kanske inte var bättre förr, men definitivt snyggare.

Eva: Suck, jag ger upp. Men vi skall gå nu.

Så började vi gå mot Folkets park, blev kommunalare i Malmö också.

Några som var avundsjuka för dom inte hade en egen dag att demonstrera, fast det hade nog inte fungerat i alla fall. Dom har ju sådana problem med sina livspussel dom stackarna. Kanske dom kunde anlita några underbetalda ungdomar eller billiga polacker som gick ut på gatan och skrika vi vill ha sänkt skatt, sen dra av det som hushållsnära tjänst. Ska tipsa Maud Olofsson om det, hon har ju tidigare sagt att det är ju bara fantasin som sätter gränserna när vi skall bränna skattemedel.

Malmö är en stor stad och ibland blir det trafikstockning.

Nu startar mötet, vi börjar med att sjunga Arbetets söner, men ni som sett tjejen i mitten som teckentolkar känner nog igen texten och har listat ut det redan.

Dom hade en rätt rolig trubadur som dissade Jimmy Åkesson, fast om jag skall vara lite kaxig som nollåtta så brukar vi ha Stefan Sundström, Farstas svar på Mick Jagger.

Huvudtalare var Thomas Eneroth, en ny torr politiker man släpat ut i rampljuset tänkte jag. Men han var både rolig och hade visioner.

Precis innan alla reser sig och sjunger Internationalen,. Vi skall ut ikväll och fira kapitalismens avskaffande, men sticker nog hem emellan, himlen ser inte så kul ut.


KajsaLIsa: Titta jultomten är sosse.

Eva: Det börjar regna snart, kan du inte sluta fota nu så sticker vi till bussen.

KajsaLisa: Vänta, den här blir bra.

INTE SÅ LÄNGE TILL


Eva: Kajsa skynda dig på, det finns tak på busshållplatsen.

Vi hann in under taket på busshållplatsen, fast när vi hoppat av bussen och skulle gå hem tog taket slut.

Eva: Fan, jag är dyngsur.

KajsaLisa: Jag också och fryser, men tänk på alla blöta piketröjor med krokodil på i Falsterbo som har 8 hål kvar att gå. Då  känns det bättre.

Eva: Du är ju omöjlig, skall du inte fota den här regniga gatan också ?

KajsaLisa: Tack för att du påminde, glömde det.

Eva: Ta ner kameran så springer vi hem till morsan innan vi fryser ihjäl.

Evas Morsa: Titta ut vad det regnar. Måste ni sticka ut på stan i det här vädret ? Ni kommer att bli dyngsura igen.

KajsaLisa: Tyvärr är vi tvungna, vi måste fira kapitalismens avskaffande ikväll.

Efter att vi duschat, bytt om till torra kläder Evas morsa hönsmammat oss med varm choklad  och ostfrallor.   Fortsatte hon tjata om att vi kunde ju gå ut en annan kväll så vi inte blev förkylda. Tillslut efter att Eva tagit fram sin nyinköpta svartprickiga regnkappa, jag tagit på mig regnburkan och berättat att som gammal scout så kunde jag ta hand om oss, även mitt inne i en storstad när det ösregnade. Hon drog själv upp huvorna på oss och kollade att vi var ordentligt instängda sen gav hon med sig.

Trodde vi ja, precis när vi var på väg genom dörren, blev det problem.

 ”Ni blir ju blöta om fötterna, då blir man förkyld på en gång!!!!!!!!!!!!!!”

Det var bara att ge med sig, om vi skulle hinna med bussen.

Eva: Är din morsa likadan? Jag är 24 du är 27, varför låter vi oss bli behandlade på det här viset?

KajsaLisa: Dom är syrror och vi är uppfostrade av dom, det är därför jag har egna gummistövlar, så jag i alla fall får välja färg.

Eva: Dina svarta är ju i alla fall  någorlunda diskreta till din svarta rock. Jag tyckte den här kappan var så himla cool, men sen morsans gröna skogsmullegummistövlar till.

KajsaLisa: Ja ja, men det är ju bara tårna som sticker ut under, hade du haft paraply istället så hade det inte sett klokt ut med stövlarna till din röda klänning.  Då hade den där telefonkiosken på hjul som just körde förbi oss, sett till att du hade haft dom fulla av vatten. Varför skall man ha rocken full med reflexer, pratar bilisterna i mobilen så ser dom ju inget i alla fall. ”Nice and clean under” och trippa-runt-skorna ligger ju torra i handväskorna. Nu gillar vi läget.

Eva: Du har rätt. Usch, jag fryser bara jag tänker på det. Tycker du jag är gnällig?

KajsaLisa: Det är nog så här, när vi gick hem från bussen hade du väl ingen tanke på hur du såg ut.  Eftersom du är varm och torr nu så har du fått lite lyxproblem ändra attityd lite, så löser det sig. Dessutom tänkte jag testa en grej med gummistövlarna.

Eva: Vaddå, skall vi hoppa runt i vattenpölarna utanför Savoy och stänka ned kapitalisterna som skall in där ?

KajsaLisa: Nej nu skall jag roa mig, hänger du på ifall vi träffar något snyggt ikväll.

Eva: Jag har haft tentacelibat i Luleå i några månader, så det låter spännande. Men gummistövlar låter kinky,

KajsaLisa: Inte ett dugg kinky, det handlar om ekonomi, men nu kommer bussen, jag berättar sen.

INNE I MALMÖ CENTRUM

Eva: (Suck ) Vad fotar du nu då?

KajsaLisa : Regn mörker ljusreklam, love it. Om man bortser från rockkonserter, så är det i den här miljön man får dom roligaste bilderna.

Eva: Du har aldrig funderat på att starta en blogg för dina bilder.

KajsaLisa: Nej usch vad jobbigt, dom skall uppdateras, det skall skrivas och det är jag på tok för lat för. Du som känner stan förresten, vart skall vi gå ? Mat god öl och snygga killar, något förslag.

Eva: Vi börjar med att äta på Harrys så får vi se om det händer något. Det ligger bara ett kvarter härifrån.

Eva: Sådär, framme, nu är jag nyfiken på din ide.

KajsaLisa: Sätt dig så berättar jag.

Eva: Va utomhus.

KajsaLisa: Javisst, syns vi innifrån så förstärker det bara attityden. Jag har testat det här i Stockholm, men då hade jag bara rocken inga gummistövlar. Hos mig är ju avstånden rätt stora till förorten, så att ta taxi hem är svindyrt. Jag propsar aldrig på det utan kör SLs nattrafik, men blir man bjuden så………  Nu tar vi en öl härute så förklarar jag exakt hur vi skall göra, ifall vi träffar på något intressant att dricka te med i natt.

Eva: Ha ha, skitkul, fast ditt upplägg funkar inte.

KajsaLisa: Varför inte det ?

Eva: Servitören kommer inte ut, han står i fönstret och blänger på oss.

Vi gick in, det fanns ingen garderob att hänga av sig gummistövlarna i, så vi tog med dom till det fönsterbord vi blev anvisade. Jag lyckades stänka ned en Hugo Bosskostym med rocken när jag tog av mig, vilket inte berodde på mitt klasshat utan min vanliga klantighet. Eftersom jag egentligen är en väldigt snäll människa. Han som befann sig i kostymen och egentligen borde varit glad att han inte var i Falsterbo, där han skulle varit enligt min plan blev sur på två sätt.

Efter att vi satt på oss trippa-runt-skorna och ställt gummistövlarna på fönsterbrädan, så beställde vi in pasta och öl. På min inrådan blev det varsin Leffe som vi skålade för kapitalismens avskaffande med. Den nedstänkta Hugo Bosskostymen blängde surt på oss, sen gick han.

”Fan vad du är skön Kajsa,” skrattade Eva. ”Du är min favoritkusin, hur vansinnigt det än blir när du är med så känns det alltid naturligt så man skäms aldrig” Jag avbröt henne och pekade mot dörren, något snyggt i 20 årsåldern kom in i form av två skinnjackor sneakers och jeans. Eva verkade också intresserad, dom fick bordet bredvid oss. När vi ätit och slängt blickar mellan borden ett tag så kom dom över till oss. Dom presenterade sig som Ingmar och Uffe.

Efter att jag gett Eva en spark på smalbenet blev hon 23 och jag 24. Känner mig stolt över att jag kan hålla på så här och tackar varje dag för det. Jag höll noga koll på Evas miner och så hur hon rodnande njöt, när Ingmar drog henne till sig. Hon fick beröm för sitt röda fodral och jag för min blåa kritstrecksrandiga kavaj. Men det var först när jag fick Uffes arm om min hals och efter att våra fuktiga läppar till slut möttes, som jag insåg att hans Earl Greypåsar hemma i hans skafferi var intressanta. Efter att Eva ringt sin morsa, förklarat att vi inte kom hem i kväll och att vi inte drunknat, så hon inte ringde sjöräddningen, så bröt vi upp. Killarna stirrade när vi klädde på oss.

Uffe: Va var det era gummistövlar som stod i fönstret.

Ingmar: Värst vad ni har klätt på er.

KajsaLisa: Men du sa ju att vi skulle gå hem till dig, i det här vädret. Det lär väl ta en timma om vi skall förbi Stadion.

Uffe öhh, vi menade Taxi.

KajsaLisa: Tyvärr har vi supit upp pengarna, jag skall bara köra ned jeansen i stövlarna så dom inte blir blöta, vi går fort sen så går det nog på under en timme.

Eva: Kan vi inte gå ner till stationen och kolla om det går någon nattbuss då. Om vi frågar så kanske ni kan få låna ett kvarglömt paraply. Kajsa kan du hjälpa mig med axelremmen på väskan så jag får upp huvan, shit vad det regnar ute.

Uffe: Ingen fara vi bjuder, jag ringer efter Taxi.

KajsaLisa ( fniss)Det behövs inte för vår skull, vi fixar det här.

Ingmar: Nu gör vi så.

Eva: Gud vad ni är snälla och omtänksamma.

KajsaLisa: Vatten ljus och mörker, vilka bilder det blir.

Eva: (Viskande) Det funkade ju.

Ingmar: Vad sitter ni och viskar om tjejer.

KajsaLisa: Inget särskilt, vi har avskaffat kapitalismen idag. Lite reflektioner bara.

Taxichauffören: Kan du sluta fota nu och dra upp rutan så vi kan åka.

Uffe: Kan du inte stoppa undan kameran och bry dig lite om mig istället.

KajsaLisa: Nu är det färdigfotat för idag, nu skall jag bara bry mig om dig.

Uffe och KajsaLisa: mmmmmmmmmm.

Så åkte Taxin vidare i Malmönatten, jag skulle få utforska nya delar av Malmö och nya delar på Malmöiter.

En lyckad dag, tycker synd om alla som struntar i att fira första Maj.

Jag har inte bestämt om det blir en del tre på det här så småningom, men det var ett tag sen jag skrev något sånt och ett tag sen jag gjorde det på riktigt.

KajsaLisa

22 svar

  1. Vete fan om du inte är galen, alltså politiker. Snälla skona mig från att du blir politiker. Kram

    • Att jag är galen ställer jag naturligtvis upp på. Politiker är jag bara när det passar mig, alltså när jag kan vara obekväm och sparka uppåt eller när det är kul. Fast om du läser inlägget så hade jag mest kul på kvällen när jag inte var politiker.

  2. det är som att cykla vet du🙂 jag har eb award till dig

  3. du får nog ta en del tre också för att riktigt lyckas avskaffa kapitalismen🙂
    kram

  4. Härliga bilder och jultomten som sosse gillar jag🙂 Har lagt ut bilder nu från igår i fototrissen, lär säkert dyka uppp någon mera bild framöver, men det trista var att man fick inte fotografera picassos utställning. Ha en fin Söndag!

  5. Få se om kapitalismien blir avskaffad. Det är rätt i att det är synd om alla som inte firade första maj. Jag firade första maj i Helsingfors. Men det var Första Maj firande kan säga…

  6. jag har missat den kommentaren.den måste ha fastnat i space. är det till det här inlägget?kloppan skriver:

    http://kloppan.wordpress.com/2011/05/08/award/

  7. Du får gärna bli politiker, det nbehövs mer galenhet och humor där🙂
    Du är som vanligt härlig att läsa, man får liksom, hopp. Avskaffa kapitalismen. JAAAA!!!!!!

    • Tyvärr har vi nog med galningar i STHLM, dom kallar sig Alliansen. Men jag satsar på att avskaffa kapitalismen medan jag väntar på att rösta bort dom om tre och ett halvt år🙂

  8. Sorry, Eva och Kajsa Lisa………det misslyckades. Bättre lycka nästa år …..

    • Som du vet är jag jävligt envis, har man flyttat över 500 inlägg och över 1500 bilder så skall man väl fixa lite kapitalism också. Men det kommer att ta tid.

  9. Schysta raggningsknep där. Läckert med stövlar. Men vansinnigt småsint av Harrys personal att inte servera på uteserveringen. Dåligt.
    Grattis till en lyckad kväll. Eller vad man säger.

    • Tack, vi hade jättetrevligt. Sen är det nog så, att det finns inget dåligt väder bara dåligt klädda servitörer, men det kan man inte göra så mycket åt🙂

  10. Ang trafikstokningen i Malmö – det är nästan så man kan tro att de står i kö för att bli utförsäkrade av försäkringskassan…

  11. Jag misstänker att det gick snett från början för att ni faktiskt befann er på Stortorget, och inte Gustav Adolfs torg. Tomten är/var officiellt utnämnd tomte i Malmö en gång i tiden, men kom i bråk med tomtemor och bannlystes från tomtestugan på GA torg (jo, det är sant). Det är med tomtar som med grupper på vänsterkanten, de sabbar ofta sina möjligheter genom att inte kunna hålla sams. Men det var ju ett bra försök.🙂

    • Du ser, jag har noll koll på Malmö🙂 Tomtebråk har jag aldrig varit med om, kanske som dom som ligger längst ute till vänster tolkar budskapet olika. Det gäller ju bara att hitta sin egna lilla detalj att snöa in på sen kan alla vara osams med alla.

Kommentera

