• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISAS SECRET PLACE

Eller KajsaLisa filosoferar i regnburka igen.

Lägger in lite gamla bilder från busshållplatsen, det var beckmörkt igår morse.

VAD FÅR JAG ALLT FRÅN EGENTLIGEN ?

Tänkte berätta lite om när jag känner mig mest kreativ

Det är mycket som skall stämma, det börjar kvällen före.

AnnaLena ringer mig och säger ”Kajsa, jag hinner inte gymma i morgon, kör du själv eller hänger du på i övermorgon.”

När våra arbetstider stämmer så brukar vi få till det och samåka, men blir det så här så packar jag ryggan och istället för att ta cykeln till jobbet så blir det kollektivtrafik direkt från jobbet till gymmet.

Nu vidare i händelsekedjan, på morgonen så kliver jag upp ur sängen, viker undan persienerna i sovrummet, studerar vattnet som rinner nedför rutan och konstaterar

SHIT VILKET VÄDER.

En snabb dusch, yougurt med musli och kaffe. Klär på mig, In på toa igen för att parera kaffekoppen med en tarmtömning. Borstar tänderna, ropar på Lufsen, kopplar honom, klär på mig mer (regnrock och gummistövlar ). Tar en tjugominuters simtur bort till morsan som öppnar och frågar Lufsen om han bajsat. Lufsen svarar inte ( eftersom han är hund ).

”Han har bajsat” svarar jag.

”Va skönt Lufsen, ” svarar hon ”då kan vi ligga ett par timmar i sängen och vänta på att det slutar regna innan vi går ut.”

Det är nu som jag alltid tänker att om jag släpper kopplet nu så Lufsen märker det, kommer han att stänka ned morsan med allt det vatten han har i pälsen. Men min morsas stolta uppsyn över sin genompräktiga dotter, som klär sig ordentligt och utan tvekan simmar hemifrån med obajsade hundar klockan halv sex på morgonen får mig att tveka.

Vi säger hej då och morsan låtsas tycka synd om mig som skall ut i skitvädret igen och jag svarar automatiskt ”det finns inget dåligt väder bla bla bla.”

När dörren till hennes hus slagit igen så är det bara två saker kvar som skall stämma. Det har börjat regna ännu värre och nedanför backen skall det komma ett ljud från en morrande bussmotor som just lämnar den där busshållplatsen utan regnskydd som jag berättat om tidigare.

Nej, så här gör jag absolut inte idag, jag har torrsocksmys på busshållplatsen

Men det gör inget jag vet att något väntar på mig därnere.

En hunk med ett jättestort paraply ?

Nej ett inlägg naturligtvis.

Jag har aldrig begripit det här, författare har skrivarlyor på Söder med utsikt över hela stan, Ingmar Bergman hade en jättekåk på Fårö. Jag har alltså Storstockholms lokaltrafiks sämsta busshållplats, sen skall det regna på mig också. Då får jag inspiration.

Jag är ta mig fan helknäpp.

Fast det kanske inte är så underligt, först den raska promenaden på morgonen, som får mig att kvickna till lite. Sen står man här utan att några egentliga intryck kommit in i hjärnan än, helt inkapslad fysiskt och mentalt. Efter som det knappt kan räknas som en enstjärnig busshållplats så undviker folk det i det här vädret.

Man slipper störas av idioter som frågar har bussen gått än och behöva svara  ”naturligtvis den passerade precis, jag går alltid ut och ställer mig på den här busshållplatsen sex på morgonen i ösregn bara för det är så himla kul att se bussar som passerar.”

Men det kanske är busshållplatsen i sig som skapar det här, tänk om man skulle släppa av en riktig författare här på morgonen i regnet, vad skulle hända. Jag kanske borde offentliggöra den här busshållplatsen. Jan Björklund har ju klagat på att det finns för få svenska nobellpristagare. Han skulle ju kunna släppa av Thomas Tranströmmer här någon morgon i skitvädret.

Nästa år.

Alla väntar förväntansfullt tillslut öppnar Svenska Akademins ständige sekreterare Peter Englund dörren och kommer ut.

”Med motiveringen för ett livslångt författarskap med en stor stilistisk ådra och med att sin sista diktsamling ”JÄVLA SL” brytit ny mark tillfaller årets nobelpris i litteratur Thomas Tranströmmer.    Tyvärr får han själv inte uppleva det här eftersom han dog i lunginflammation förra veckan”.

Nej, det var ingen bra ide, jag behåller den här busshållplatsen för mig själv. Den får vara my secret place.

Lägger in lite reflexreklam ser man ut så här så

ser busschauffören att man står där i mörkret

Nu är det en sak till som måste stämma, för att jag skall komma i stämmning. Jag måste irritera mig på något också.

I det här inlägget var det att jag hade dyngsura gympaskor.

I det här inlägget tog jag gummistövlar men började efter en stund inse att mina thigts höll på att träna för kortbane SM i min rygga som var full av vatten. Det blev inget gym den eftermiddagen.

Nu har jag regnrock, gummistövlar och gymkläderna packade i en vattentät påse, så frågan är vad jag skall reta mig på idag.

Jag har jobbat hela helgen, det är Måndag klockan är sex, snöslasket har blivit ett iskallt ösregn och jag har en hel arbetsvecka framför mig till nästa helg, tror faktiskt det räcker så.

När jag såg väderleksrapporten igår, så gav jag mig en svår uppgift.

Jag skall blogga om krispig luft.

Skall förklara vad jag menar strax, det här inlägget skall nu efter denna aslånga onödiga inledning handla om språk.

Jag gillar språk, kanske därför jag bloggar.

Nu menar jag alltså inte att jag springer på kurser och lär mig nya språk hela tiden. Jag kan Svenska och halvdålig Engelska, thats it. Vad jag bland annat syftar på är hur vi använder vårt språk och varför.

Vi kan ta följande slående exempel. Vi människor med högst mediokra inkomster, får ofta höra från näringslivets toppar att det jobbas för lite i det här landet. Vi anstränger oss inte ordentligt utan slöar mest.

Nu är det så att dom också är lediga då och då, men för att vi ändå skall skämmas  och känna oss underlägsna och då använder dom …………..

SPRÅKET NATURLIGTVIS

Dom är aldrig lediga, dom ”laddar batterierna” på någon golfbana. Dessutom sitter dom aldrig och halvsover utan kör en ”powernap” istället. Alltså medan vi bara latar oss är dom lediga på ett mer produktivt och lönsamt sätt.

ELLER RÄTTARE SAGT, DOM ANVÄNDER SPRÅKET FÖR ATT FRAMHÄVA SIG SJÄLVA.

För er som är intresserade av maktens språk kan jag reckommendera denna bok. Finns som pocket och uppdateras ibland. Ifall du inte tycker språk är bland det roligaste som finns så kommer du att ändra uppfattning Garanterat full av floskler.

Förutom floskler så älskar jag metaforer

Metaforer använder man när man skall beskriva saker som inte går att beskriva rätt ut. Efter att jag skrivit ett antal sexnoveller, har jag upptäckt att en sexnovell består bara av koreografi och en massa metaforer staplade på varandra. Jag har under tiden den är bloggen existerat upplevt vulkanutbrottsorgasm, fyrverkeriorgasm och elchocksorgasm.

Man stoppar alltså in en liknelse från ett helt annat ämne, för att beskriva något som egentligen inte går att beskriva.

Under hösten så har jag via dom lokala väderleksrapporterna på TV4 fått reda på att jag skall få andas krispig luft under morgondagen. Vad fan menar dom.

Krispig har ju med tuggmotstånd att göra och är ett typisk reklamuttryck, typ chips eller chokladflarn i glass. Normalt så brukar man stoppa in naturmetaforer i rekamen. Nu har det här genomkommersialliserade samhället börjat stoppa in reklammetaforer för att beskriva naturen. Detta är dagens utmaning, skall försöka få den här morgonen mer fräsch och skimrande.

Min floskel och metaforfyllda morgonpromenad i regnet till busshållplatsen utan tak.

Jag öppnade ytterdörren och den unika patenterade sammansättttningen av snö och regn mjukade upp huden i ansiktet. Jag drog in den crispiga höstluften som antiinflammatoriskt rensade mina luftvägar.

Det porlande snöslasket återfuktade rocken på djupet. Vi vek av vägen och fortsatte in i den lilla skogsdungen. Mina stövlar sjönk ned i det unika erbjudandet av krämig nougatfärgad lera toppad ett lager mjuk snöslask. Eftersom Lufsen hållt sig under natten och ville ligga på förmiddagen i morsans säng levde han i nuet och släppte  bajskorv.

Plötsligt blåste dom fluffiga gräddvita molnen bort och solen erbjöd den här veckans extraerbjudande strålar ( ha ha gjorde den inte alls, men jag måste få ihop det här)

Jag lämnade in Lufsen hos morsan och gick ned till hållplatsen. Nu är det början på veckan dags för Måndagsmys och inga föräldrar som stör. Jag skulle till jobbet och bussen gjorde detta möjligt.

Det gamla snöslasket övergick i ett färskt och fräscht hällregn och när jag tittade upp på den svarta stjärnfria himlen, verkade det ha full täckning. Jag var helt ensam som väntade på bussen, ålandsbåtsresenärerna ”was doing the funky line” på en annan hållplats troligtvis.

Nu såg jag lysena från SLs buss som tar upp resenärer med dokumenterade resultat.

Bussen bromsade in med aktiv grip technology under nordiska vinterförhällanden och jag fick erbjudandet att kliva på.

Bussarna du minns

SL består av hundratals bussar av dom är hundra  trasiga 95 saknar chaufförer.  Vi sitter framför datorn allt mer för att kolla tidtabeller  och hur många bussar går absolut ingenstans. Dom tar fort slut alla bussarna så var rädd om dom för resan är inte bussarna som passerar, det är bussarna som stannar.



När det gäller själva bussresan så var den precis lika tråkig, busschauffören var inte ett dugg lik Mads Mickelsen så jag fick sitta och glo i en dyngsur Metro som ramlade i bitar när man försökte läsa den. Fast det blev ju ett inlägg, tack busshållplatsen för den här gången.

KajsaLisa

Just det, glöm inte reflexerna, tänk om busschauffören inte ser dig och kör förbi. Sen får du stå där i regnet helt i onödan med ett färdigt inlägg i huvudet och vänta på nästa, inte kul alls.

Skrivet av kajsalisa 16 november 2010 klockan 21:36

Kommentarer

Ingen. Seriöst ingen, bloggar som du ,)
Skrivet av Diana 2010-11-17 kl 20:30
kajsalisa svarade 18 november 2010 klockan 17:28:

Tack, men det är ju bara jag som vet var den magiska busshållplatsen ligger:

Kommentera

