• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

JESUS SKÄMS

DET FINNS EN SAK SOM JAG UPPLEVT, MEN ALDRIG BERÄTTAT OM I BLOGGEN.

Det satt människor i dom här vagnarna,

Det är Annandagen 2004, jag befinner mig på ett Hotell 50 meter från stranden i Bentota på Sri Lankas östkust.

Klockan är väl cirka 10 på förmiddagen jag ligger på sängen i mitt rum och vilar, skall iväg på natten och klättra i berg så jag tar igen mig lite. Dörren slås upp, en person som jag rest dit med skriker åt mig att titta ut på balkongen. Balkongen ligger cirka 4- 5 meter upp, nedanför på stranden ser jag att baren är borta, dom tunga solstolarna i trä ligger utspridda, sönderslagna som små vedhögar och jag begriper ingenting.Vi går ned och samlas i receptionen, alla tittar förvånade på varandra, vi ser ned mot restaurangen en trappa ned. Dom stora panoramafönstren mot havet är krossade, den försvunna baren ligger mitt i restaurangen bland sönderslagna bord och stolar och över alltihop glittrar glassplittret.Vi förstår ingenting, men det som har hänt, hände precis mellan det att folk ätit klart frukosten och var på väg att byta om för att gå ut på stranden. Några har skärsår av allt glas, några som var ute slängdes mot ett staket och fick rivmärken.

Plötsligt skriker någon, nästa våg kommer vi springer för livet längre inåt land två tankar går genom mitt huvud, lokalbefolkningen verkar lika förvirrade som vi, det här är något som inte hänt tidigare. Vatten, man klarar sig utan mat rätt länge, men det är över 30 grader varmt och som västerlänning så måste man dricka här även om det är en katastrof. Ser en kiosk 100 meter framåt, lägger i en spurt stoppar ned handen i byxfickan, river upp en bunt sedlar som jag slänger på han som står där, sen tar jag så många tvålitersflaskor jag kan bära i famnen och springer vidare, han som står i kiosken skrattar och ruskar på huvudet. Kollar att alla är med, springer över huvudvägen upp på en kulle där det ligger ett sjukhus, alla är med och vi är räddade.

Vi får vänta några timmar, innan reseledaren dyker upp, hon har också överlevt. Våra rum har faktiskt klarat sig men hotellet är underminerat av vågen, så vi får bara snabbt gå in och hämta vår packning. Hotellägaren fixar ett uthyrningsrum hos en anställd. Konstigt nog får dom snabbt igång strömmen igen och jag sitter på kvällen och får se omfattningen av katastrofen på TV. En sköldpaddsfarm som var till för att rädda utrotningshotade arter ett par kilometer söder om oss är borta. Dom som jobbade där är döda, vi hälsade på dom veckan innan. Tåget som gick utanför hotellet spolades av rälsen, antal döda ej klarlagt

Dom visar katastrofscener från staden Galle några mil söder om oss, vattnet har inte runnit undan där, på busstationen ser man bussar med vatten upp över rutorna, kroppar från döda djur och människor flyter runt. Det råder undantagstillstånd där nere, ingen släpps in, ingen kommer ut. Kvällen efter evakueras vi med buss, när vi närmar oss huvudstaden Columbo sent på kvällen möts jag av en fruktansvärd syn. Slumbostäderna söder om staden har spolats tvärs över huvudvägen. Efter det så har man tydligen kört och plogat bort allt från vägen, efter vägen sitter fattiga människor och gråter i högarna ligger deras husdjur, deras tillhörigheter och kanske deras anhöriga.

Man tycker det är grymt naturligtvis, men deras vägnät är inte som vårt och hjälpinsatserna som kommer från huvudstaden måste fram, man måste offra liv för att rädda flera. Samtidigt vill myndigheterna så fort vattnet runnit undan i Galle, samla ihop alla hund och människolik i en stor hög, hälla bensin över och tutta på, turistlik som lankeslik. Allt är kaotiskt och man fruktar epidemier från dom ruttnande kropparna i värmen.

Det här är en situation där vanliga människor måste ta fruktansvärda beslut på egen hand för att rädda så många som möjligt, utan att någon Jesus eller Budda kommer och talar om vad dom skall göra.

Vi överlevde, inga svenskar gick åt, blev väl omhändertagna och flög hem några dagar senare. Det var Tsunamin i Sri Lanka Annandagen 2004 och varför skriver jag om det här.

Det jag upplevde där nere, kommer inte i närheten av dom skräckscener som nu utspelas på Haiti.

Det här inlägget tillägnar jag den cyniska person som skrivit det jag länkat till under.


www.apg29.se/blogg.php

Hur kan man sitta som skyddad proppmätt Svensk och skriva sånt här när ett av världens fattigaste länder drabbas så pass hårt. Dessutom lägga in postgironummer till biståndsorganisationer efter att man skrivit något så avskyvärt för att leka humanist

Jag finner inte ord efter mina egna upplevelser för hur mycket du äcklar mig. Det enda positiva är väl att även internet där nere är förstört så ingen där kan läsa skiten du skriver.


Kom inte och påstå att någon gud skyddade mig där nere.

Annandagen 2004 dog 35000 fattiga lankeser där, varför?

Hade gud någon plan? Som välmående svensk skäms jag över dig.


Jag tror även Jesus skäms

KajsaLisa

Här är en idiot till om någon orkar läsa dyngan.Evangelisten Pat Robertson: Haiti har fått sitt straff (dagen.se)

Ny våg av skadade väntas (svd.se)

Rekordsumma till SOS Barnbyar i Haiti (svd.se)

www.dn.se/nyheter/varlden/protester-i-haiti-mot-sen-hjalp-1.1027178

www.aftonbladet.se/ledare/article6429956.ab

www.dn.se/nyheter/varlden/klagorop-blandas-med-stank-fran-lik-haiti-jordbavning-1.1027244

www.aftonbladet.se/nyheter/article6436475.ab

Skrivet av kajsalisa 16 januari 2010 klockan 02:00

Kommentarer

En ond man är ond av egen vilja men det krävs en gud för att en god man ska vara ond..
Skrivet av Nattis 2.0 2010-01-21 kl 01:21
kajsalisa svarade 21 januari 2010 klockan 16:29:
Visst, om onda människor trycker ned åsikter i halsen på dom goda om hur deras påhittade gud är.
Såg att du varit inne på min sida. Bilderna från Haiti är inte så bra (skannade), men det gör så ont att veta att dessa stackars människor råkar ut för allt jävelskap! DEt var så fruktansvärt eländigt utan att dom behövde få en jordbävning på halsen också!……
Skrivet av Veiken 2010-01-17 kl 21:16
kajsalisa svarade 17 januari 2010 klockan 22:57:
Tänk inte på bilderna, tycker du är jätteduktig som engagerar dig i det här.
Du är bra. Det är inte bara jag som upptäckt religionstuggandet alltså. Det räcker nu liksom.
Fasiken, hur kommer man över en sådan upplevelse du varit med om?
Skrivet av Diana 2010-01-17 kl 13:51
kajsalisa svarade 17 januari 2010 klockan 14:52:
Det har faktiskt varit lättare än man tror, jag hade ju inga anhöriga som gick åt. Men man fick ju en regäl tankeställare.
Hej igen fyllde år i går… skrev fy faan då ock gör det i dag med… Jag följer inte så många bloggar ….faktist bara din? du behöver inte vara orolig är ej en stalker…. ps. ej troende bibeln är inte min grej
Skrivet av Lars 2010-01-17 kl 11:45
kajsalisa svarade 17 januari 2010 klockan 14:50:
Ingen fara, jag litar på dig, grattis förresten
GUD vad bra skrivet! Jag skrev också ett par inlägg om Haiti katastrofen, med en helt annan vinkling är apg29, som är skrivet av en förmäten man. Det finns 28 apostlagärningar och han har/är den 29! Fattar du? Hans ord ska falla på det sk hälleberget och ingen annanstans!
PS. Vilken fruktansvärd upplevelse du hade på SRI LANKA! En erfrenhet som agg29 skulle behöva. Han skulle kanske bli mer ödmjuk, men det är väl att be om under! Kram på dig.
Skrivet av Veiken 2010-01-17 kl 10:11
kajsalisa svarade 17 januari 2010 klockan 14:55:
Om han själv varit med så tror jag inte ens han skulle förstått sammanhangen. Han verkar ju helknäpp. Tittar in och läser dina Haitiinlägg senare.
Tack.
Skrivet av annami 2010-01-16 kl 22:16
kajsalisa svarade 16 januari 2010 klockan 22:20:
Tack själv, du tryckte just upp mig från plats 91 till plats 90 på bloggtoppen:)
Vad är det du reagerar på i apg29-bloggen? Jag förstår inte? Vad är det cyniska? Att han skriver att naturkatastrofer måste komma innan Jesus kommer tillbaka är inget han säger för att argumentera för att Gud har sänt jordbävningen eller straffar människorna. Det har han skrivit innan här: http://www.apg29.se/blogg.php?artid=2181 Där tar han avstånd från Pat Robertsons uttalande.Det han menade med att olyckorna ”måste” komma (ett citat av Jesus) är inte att det är bra att de kommer, men att de kommer som en konsekvens av människans synd. Bibeln säger att naturkatastrofer, krig och hungersnöd ska öka innan Jesus kommer. Det är inget argument för att vi kristna ska stödja sådant, snarare att vi ska vara beredda på att motverka det. Christers tips på biståndorganisationer som arbetar i Haiti tolkade inte jag som en brasklapp utan som ett led i inläggets budskap: Vi lever i den sista tiden, naturkatastroferna ökar, se därför till att hjälpa de nödlidande mer än någonsin.
Skrivet av micael 2010-01-16 kl 11:45
kajsalisa svarade 16 januari 2010 klockan 21:23:
Okej, jag köper väl ditt resonemang. Det innebär alltså att om Jesus skall tillbaka till jorden så måste folk lida. Konstigt nog så bor dom alltid i uländer. Vi rika slipper ju alltid undan. Din Gud är alltså oförmögen att ändra i manus, eller har ingen lust. Dom flesta kristna delar nog inte din uppfattning. Jag ber dig bara om en sak, kalla inte din Gud för god.
Så trött jag blir. De där domedagsprofetiorna har jag hört sedan barnsben och jag kände igen de citat de pratar om. Nationer ska falla, världskrig m.m.m. och det är ju så de lockar till sig ännu fler som betalar sitt tionde till kyrkan osv.
Visst, vi må alla ha fel men jag tror i skrivande stund att tro, kyrkor och religiösa samfund är den mentalt svages krycka men oavsett hur man ser på saken, sådär kan man ju inte skriva för att rättfärdiga en katastrof.
Skrivet av Cortex Lloyden 2010-01-16 kl 11:18
kajsalisa svarade 16 januari 2010 klockan 17:20:
Man undrar vad det är för god gud dom pratar om? Tror jag skall utveckla det här i nästa inlägg.
Fy faan……
Skrivet av Lars 2010-01-16 kl 10:27
kajsalisa svarade 16 januari 2010 klockan 17:20:
Instämmer
Fan, vad du är bra!
Skrivet av annami 2010-01-16 kl 09:27
kajsalisa svarade 16 januari 2010 klockan 21:25:
Tack, jag skrev det direkt ur hjärtat. Jag har aldrig tänkt på att berätta om det här i bloggen, men nu tror jag det blir en liten uppföljning i morgon.
Som man bäddar får man ligga. Att så många dött och kommer dö och att det nu plundras är en följd av det som kristna kallar synd och buddhister karma. Kristna och Buddhister vet mycket väl vad som behövs göras och gör det medan politiskt korrekta rusar runt som yra höns, är förtvivlade och fattar inget. Har man en stark tro klarar man allt, utan tro är man en lost looser.
Skrivet av Lars H 2010-01-16 kl 07:58
kajsalisa svarade 16 januari 2010 klockan 19:58:
Jag har alltså upplevt en naturkatastrof, något som jag hoppas du och alla andra slipper. Jag har även träffat andra människor varit med om krig och liknande. Nu skall jag förklara vad det innebär. Visst: ”Dom troende går mot ljuset och dom icketroende famlar i mörkret” Men nu snackar jag inte bibelcitat, utan verklighet. När en katastrof inträffar så kan ingen på förhand säga hur folk reagerar. Några får panik, vissa blir aptiska, en del kan ta hand om sig själva och några få blir hjältar. Att detta skulle ha med en speciell trosuppfattning att göra, håller nog alla som upplevt sånt här med om är rent nonsens. När det gäller Karma eller Arvsynd, vilket för övrigt är två skilda saker så är jag beredd att ta ansvar för mina egna handlingar men inte mina förfäders.
Fyll EJ i detta fält; det stoppar skräpkommentarer:
Kommentera

