• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

JESUS RINGER HOLLYWOOD

En fortsättning på föregående inlägg.

Busstationen i Galle som jag skrev om i förra inlägget

Jag känner att jag behöver runda av lite efter förra urladdningen, inlägget var ju rätt olikt dom jag brukar skriva. Det blir ett till inlägg om naturkatastrofer och fundamentalister.

Den som läser det här undrar säkert om det jag upplevt påverkat mig som person.

Naturligtvis har det gjort det, men inte som ni tror.

Det finns en väsentlig skillnad mellan oss svenskar som upplevde Tsunamin på Sri Lanka mot dom som var med om den på Thailand. Det dog inga svenskar på Sri Lanka, vilket jag naturligtvis är oerhört tacksam att jag slapp uppleva. Många som åkte hem från Thailand, gjorde det i chocktillstånd efter förlust av någon nära anhörig, det slapp vi. Anledningen till att jag inte skrivit om det, har alltså inte varit på grund av att jag själv mår dåligt.

Medan dom var förblindade av sorg, så blev vår chock helt annorlunda, vi hade mer öppna sinnen för att ta in det lidande som befolkningen där fick utstå. Därav min kraftiga reaktion i förra inlägget. Hur folk kan vara så oempatiska att man börjar prata om guds straff och synd, när man ser bilderna på hur man drar fram småbarn ur rasmassorna nere i Poerto Prince på Haiti är obegripligt för oss alla.


Har man dessutom upplevt det jag gjorde begriper man ännu mindre.

Naturligtvis tänker jag inte dra alla religiösa över en kam, det här inlägget kommer att handla lite om min syn på livsåskådningar. Det jag berättar nu kommer att låta väldigt konstruerat för att passa in här. Men det är sant.

Vi hade alltså evakuerats från Bentota med buss ( se föregående inlägg ). Meningen var att alla turister skulle samlas ihop för att sen evakueras så snabbt som möjligt ur landet. Myndigheterna hade ställt iordning en stor mässhall till detta.

 

The Bandaranaike Memorial Conference Center

Efter att vi färdats i flera timmar på småvägar inåt landet eftersom kustvägen var oframkomlig, så var vi framme klockan 11 på kvällen.Jag steg av bussen trött grinig och irriterad.Vad jag inte visste var att jag skulle få träffa en av de mest fashinerande personer jag mött.

Vi möttes av en uttröttad reseledare och en äldre man med vitt skägg som presenterade sig. Jag trodde först att det var någon från ambassaden men han var lite för gammal, säkert över 65 det var något som inte stämde. Han visade runt oss, vi skulle sova på madrasser i mässhallen. Mat var inget problem, resturangerna inne i Colombo hade fixat buffe, vi åt allihop, dom andra gick och la sig men jag kunde inte somna så jag gick ut i cafeterian.

Där satt den stackars reseledaren med sina papper och snart var hon inne på det tredje vakna dygnet. Jag frågade om hon behövde någon hjälp, men hon tackade och avböjde. Gå igenom namnlistor var hennes ansvar. Jag hämtade en kopp kaffe och gick och satte mig bredvid mannen som visat runt oss.

 

Det var nu jag fick reda vem han var och hur det hängde ihop.

Han var också turist och hade upplevt samma som jag, blivit evakuerad och kommit dit dygnet innan. När han kommit fram så hade han presenterat sig för reseledaren och dom hade bestämt hur han kunde hjälpa till. Hemma i Sverige arbetade han som präst.
Dagen efter skulle det gå ett plan till Kastrup, det fanns platser kvar, men vilka svenskar skulle få åka med? Dom som hade barn och ifall det dök upp några lindrigt skadade som inte behövde sjuktransport. Men sen då, det var nu han berättade sin geniala ide.

Han kollade av alla svenska turister som anlände, dom som han bedömde som besvärliga eller allt för chockade skulle sättas på dom lediga platser som fanns kvar i planet. Dels för att underlätta för reseledningen och dels för att det inte skulle skapas någon oro i gruppen. Medan han visade runt oss hade jag blivit analyserad innifrån och ut utan att ens märka det. Han hade en lugnande inverkan på folk och tydligen även på mig som var på ett jävla humör när jag steg av bussen. Jag hade tidligen klarat testet och skulle bli kvar några dagar till.

Vi fortsatte att prata och samtalet gled så småningom bort från våra hemska upplevelser och när jag tillslut halv sex på morgonen gick in i mässhallen och lade mig på madrassen  så hade jag haft en fem timmar lång diskussion som var den intressantaste i mitt liv.

Han berättade om sig själv, hade jobbat dels med kriminella varit biståndsarbetare och på äldre dar utbildat sig till präst. Jag vet inte om han var religös, vi pratade om allt som hade med människor att göra. Hans liv var fullt med upplevelser, men det fanns inget fördömande i hans ord över någon. Vi gled mer och mer in på livåskådningsfrågor.

 

Under dom här timmarna så nämnde han aldrig Gud, Jesus, Bibeln och han försökte inte frälsa mig.

Samtalet handlade bara om människor. Det var hans genuina intresse. Ett dygn senare så förflyttades vi till ett Allinclusive-ghetto och levde lyxliv ett par dar innan hemresan. Han valde att stanna kvar för att hjälpa andra. Själv insåg jag att jag bara skulle vara i vägen, efter att dagarna gick så kom fler människor in från områden som drabbats hårdare. Folk som var skadade och i oerhört dåligt skick psykiskt.

Varför berättar jag om det här?

Jo om han nu var troende, ( präster brukar väl vara det ) så trodde han på samma gud som den idiot jag länkade till i förra inlägget och dom två som dök upp i kommentarsfältet.

Rätt konstigt eller hur?

Jag tror att när man väljer en livsåskådning, religiös eller någon annan så blir man ambassadör för den. Bra eller dålig, man får folk med sig eller skrämmer bort dom.

Själv är jag existensialist ( tänker inte gå in på det  här ) och tror på människan, människor har skapat både Gud och Bibeln och hur har dom  resonerat när dom skrev boken? Jag tror att dom vill ge Jesus revansch, det var ju taskigt av folk att spika upp Guds son på ett par plankor, så när han dyker upp igen så vill man väl ha lite jordbävning och lavasprut för att få lite aktion. Det måste ju märkas att han kommer eller hur.

Det stora problemet uppstår när några knäppgökar, försöker tolka något bokstavligt som skrevs för flera tusen år sedan. Man hade helt andra uppfattningar om etik och moral på den tiden.

Men det som blir nästan komiskt mitt i alltihop är att dom själva börjar leka Gud. När dom beskriver det här, så kommer allt  att ske för det står så i bibeln. Oskyldiga människor skall dö för att Jesus dyker upp. Tydligen är Gud inkompetent och kan inte ändra i manus, eller också är han ett riktigt ashoole. Bibeln står alltså över Gud och det är fundamentalisternas tolkning som gäller.

Vi har nu fått en intressant tolkning, Bibeln står över Gud och Christer Åberg som jag länkade till i förra inlägget har monopol på att tolka Bibeln.

 

Christer Åberg är alltså GUD

Jag undrar vad det står i Bibel om folk som försöker vara Gud, dom får väl spetälska och brinner i svavelos i evighetens ervinnerllighet eller något sånt.

I Guden Christer Åbergs värld bor syndarna i u-länder, för vad jag vet så har jag själv inte drabbats än av Jesus återuppståndelse. Okej det har varit svinkallt ett tag så jag fick skrapa kärnis på bägge sidor på bilrutan några gånger, det var väl mitt och alla andra välmående svenskars straff.
Utvecklingen har ju gått framåt under dom senaste tusen åren. Vill Jesus återuppstå så har vi idag möjlighet att fixa lite dataanimerade effekter så slipper oskyldiga människor i u-länderna lida.


Om fundamentalisterna slutar leka Gud och Jesus ringer Hollywood så kanske den här planeten skulle bli lite trevligare att leva på.

KajsaLisa

www.dn.se/nyheter/varlden/hillary-clinton-framme-i-haiti-1.1028317

aftonbladet.se/nyheter/article6438726.ab

www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article6441063.ab

www.aftonbladet.se/nyheter/article6441182.ab

www.aftonbladet.se/nyheter/article6440184.ab

www.aftonbladet.se/nyheter/article6439951.ab

www.aftonbladet.se/nyheter/article6440037.ab

Skrivet av kajsalisa 17 januari 2010 klockan 14:54

Kommentarer

religion baserad på tron om ett liv efter döden är baserad på rädslan för densamma… att tala fina ord om allas lika värde när man samtidigt ser sig själv som en av de goda…. resten kan dra åt helvete… ujuj…dubbelmoral å skenhelighet. själv tänker jag bara döden dööööö…sånt e livet. så ta vara på stunden och ha de bäst…min vän.
Skrivet av ormbäraren 2010-04-25 kl 15:41
kajsalisa svarade 25 april 2010 klockan 19:28:
Det fina med relgion är att om Gud inte finns, så kommer dom som tror på det inte märka att dom blivit lurade.
jag är bara jag 🙂 och du är nån jag gillar genom dina ord 🙂 vi ses igen i vimlet min vän. god fortsättning och ha det bäst. kraaaam conny. http://www.youtube.com/user/MrAdreamer där har jag en sida 🙂
Skrivet av ormbäraren 2010-01-17 kl 18:01
kajsalisa svarade 17 januari 2010 klockan 21:03:
Klart vi ses, kommer att titta in på din youtubelänk.
Kommentera

