• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 21 andra, prenumerera du med.
  • Kategorier

INGEN RÄDDER FÖR VARGEN HÄR

Jag länkar andra bloggar ibland, men det är väldigt sällan jag bygger ett inlägg på någon annans inlägg. Men nu gör jag ett undantag eftersom jag tycker det här var så bra skrivet

LÄNK RÖDA BERGET

Det handlar alltså om tragedin i Kolmården, en ung kvinna blir dödad av en vargflock. Varghatarna jagar morgonluft, dom andra värjer sig, det var ju vargar som var vana vid människor och alltså inte vilda.

Men frågan kanske borde handla om något helt annat. För ett tag sen skrämde några lösspringande hundar två hästar i sken och tjejen som kastades av blev illa biten i ansiktet. Naturligtvis hävdar vi att det är hundägarens ansvar och ingenting annat, jag har själv hund och håller fullständigt med.  Vilka jägare skulle ställa upp på fri jakt på lösspringande hundar.

Om nu vi alla är överens om att jag och alla andra är ansvariga för våra hundar, så borde det ju vara rätt naturligt att ansvaret för det här ligger på ledningen i Kolmården. Den stackars djurskötaren som blev dödad, gjorde ju bara det jobb som hon blivit ålagd att göra. Det hade tydligen tidigare rapporteras om incidenter mellan skötare och vargar, ändå utfördes ensamarbete, tydligen bara med en comradio som skyddsutrustning.

Arbetsmiljölagen är solklar när det gäller det här, tillbud skall rapporteras och ledningen skall genast se till att det inte leder till en olycka. Vi pratar alltså om en arbetsplatsolycka och ett misstänkt arbetsmiljöbrott. Sånt här slarvas det med otroligt på många ställen när man skall skära i budgeten. Jag ser fler paralleller till den unga kvinna som ensam skulle flytta en intagen på häktet i Flemmingsberg för en tid sedan och blev mördad av en intagen, än några rovdjur som lufsar runt i skogen. I bägge fall har man alltså hållit inne med bemanningen, vilket slutat med att människor fått sätta livet till när dom skall utföra sina arbetsuppgifter.

Fan, undrar om jag inte är mer rädd för företagsledningar än för vargar.

Möter du en flock företagsledare ute i skogen, så gå därifrån i rask takt så dom inte anställer dig, det kan vara förenat med livsfara.

KajsaLisa

4 svar

  1. Haha, ja företagsledare är inte att leka med, det har jag också lärt mig genom livet 🙂

  2. HAHA, LOVAR ATT SPRINGA!! =))
    BÄTTRE KAMERA SKA JAG SKRIVA TILL DOM OM;)

Lämna en kommentar